Vibrationer vid inbromsning - ibland..?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Vibrationer vid inbromsning - ibland..?

Inlägg av cheetah1 »

Detta borde jag väl egentligen lägga i Off topic, då det gäller min Subba, men skitsamma, kommer vi fram till vad felet är kanske det kan hjälpa nån med en Toyota också..

Vibrationer vid inbromsning brukar man ju skylla på skeva bromsskivor, och så var det provlemet ur världen. Problemet jag har är att jag får kraftiga vibrationer i ratten vid inbromsningar, oavsett hastighet, kanske tre fyra gånger, sen går det över och återkommer inte på 15-30 mil. Sen helt plötsligt dyker det upp igen. Var det bromsskivorna borde det väl vara jämt? Kände över hjulen så inte nåt har jobbat sig loss, men nej. Kröp under idag och ryckte och slet i lederna, men hittade inga glapp. Däcken ser bra ut. Frambromsarna bytte jag i somras till slitsade EBC-skivor och Greenstuffbelägg. Ser så vitt jag kan se bra ut, men jag har förstås inte mätt upp dom..

Det är inte lite heller, när det kommer slår det kanske 2-3 cm i ratten.

Idéer?
Gustavavensis
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 11 apr 2013, 17:09:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Vibrationer vid inbromsning - ibland..?

Inlägg av Gustavavensis »

Hade samma problem med en Seat för många år sedan. Vibrerade som tusan vid inbromsning, även precis när man släppte gasen från gaspådrag. Visade sig att det var drivaxel (inre?) som fick bytas.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Vibrationer vid inbromsning - ibland..?

Inlägg av Micke2 »

Om du har anliggande broms, så kan bromsvibrationer komma och gå .

Känn om någon är onormalt varm, mot vad den borde vara efter körning.
Skriv svar