Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Spiidfriik skrev: ↑lör 22 dec 2018, 02:29:18
Bilfan är otroligt törstig! 56 liter på 18 mil ger drygt 3 liter milen! Och SÅ bra går den inte att det är motiverat! Den är ju original utom avgas och luftfilter.
3 liter är väl lite väl mycket. Var också rädd att den skulle vara törstig under vinter tiden men har för mig att min 185 inte drog mer än 1.1l när jag körde korta sträckor 3-4 gånger i jobbet under förra vintern. Cirkus 7-9km per sväng. Har inte kallstartssaken som ska sitta framför throttle plate. Sitter en ej inkopplad insugstempgivare där istället. Min har legat runt 1.1l mer eller mindre med lite bus och lite mindre när jag kört som en farmor. Typ runt 0.95/1l. Bara när jag körde bana så drog den över 2l. Kör 95 om Han. Såg att det stod e5 senast jag tankade 95... hade för mig vi hade inför e15?
Jo, 3,1 är på tok för mycket, nåt är knas. Är rätt kallt nu de senaste dagarna med -24 som kallast, igår. Och jag kan konstatera att den går vansinnigt fett kall (trots motorvärmare). Avgaserna sticker i ögonen och den bluddrar på laddtryck den första minuten.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Kopplade in och monterade Lambdamätaren. Provisorisk montage tills jag fått ordning på den riktiga hållaren.
Kan konstatera att den får rätt blandning på tomgång och undertryck (när den är varm). På ladd går den däremot vansinnigt fett, 0,68 såg jag som värst. Verkar dessutom vara mer kopplat till TPS än MAP. Så nåt fuffens är definitivt gjort i den boxen! Kanske är anpassad för E85? Dessutom är ju laddet höjt.
Ska byta box och se vad som händer. Har en box från nån japansk tuner som jag aldrig hört talas om.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Boxen bytt men den går lika fett ändå.
Senaste tanken 3,86 liter milen. Förvisso idel hård buskörning, men borde ändå klara sej på typ 2,5.
Jag utgår från att det är en medveten ändring gjord av någon tidigare ägare. Oklart till vilken nytta, men kanske för att köra på etanol?
Om det beror på ett fel begriper jag inte vilket.
Jag misstänker nu att spridarna är bytta till större. Förstår dock inte hur den kan gå på Lambda 1 på låglast men jag antar att motorstyrningen lyckas reglera ner den även om jag tycker det känns osannolikt. Borde falla utanför regleringens räckvidd.
Har konstaterat att originalspridarna på 540cc är röda, återstår att komma åt att se vad som sitter på bilen. Minns inte om man kan se spridarna utan att ta bort ic:n.
Alternativet är att den tok-kompenserar mot laddtryck. Vet inte hur det isf går till.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Ja styrboxen brukar kunna reglera till lambda 1.00 på låglast även med större spridare, men eftersom den inte använder lambdafunktionen för höglast så går den på en förprogrammerad bränslemapp och då är det bara storleken som bestämmer, ska ligga någonstans runt lambda 0.85
Det var bra information!
Spridarna som sitter är samma röda färg som originalspridarna, så de är troligen original.
Har inte kollat soppatrycket, men det är ju nästa steg. Har svårt att se att den skulle gå så fett bara på höjt bränsletryck, men kanske... Det lär ska vara bytt pump iaf till en Wallbro 255. Tryckregulatorn ser ut att vara original.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Köpte ju nya gasfjädrar till bakluckan. Original var på tok för dyra och jag hittade inga pirat i EU. Så det blev universal som var 20mm kortare och lite svagare. Övre fästet är en kula och det gick att köpa kulhandske i rätt dimension löst. Nedre fästet är däremot helt modellspecifikt så det skulle jag måsta kapa lös från de gamla fjädrarna och flytta över på nåt smart sätt.
Jag gjorde ett par 20mm långa distanser som jag svetsade på fästet och gängade inv M6 i andra änden så jag kunde gänga fast den på gasfjädern som har utv M6 i båda ändar.
Blev utmärkt och förhoppningsvis orkar de hålla upp luckan (som väger as!) även när de är riktigt kalla.
Fick även mina nya mattor.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Leden är nitad. Med plastbussning som smälte när jag svetsade fast distansen. Vis av erfarenheten tog jag in en låda snö att kyla den andra i, så den klarade sej. Inte för att det egentligen spelar nån roll.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.