Undrar om det finns någon speciell anledning till att originaldumpen på MR2 Turbo är monterad mellan turbo och intercooler?
Har fått lära mig att dumpen ska sitta så nära insuget som möjligt och ska snickra ihop ett eget tryckrör till min bil och vill därför veta vart jag lämpligast monterar min öppna Bailey dump?
Placering dump MR2 Turbo?
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Placering dump MR2 Turbo?
Jag har också funderat lite över detta. Jag kan tänka mig att eftersom dumpenventilens största funktion är att förlänga turboaggregatets livslängd med högre laddtryck känns det ju rimligt att placera den nära turbon för att så sabbt som möjligt avlasta turbon.
Att placera den så nära spjällhuset sägs ge lite bättre gasrespons. Vilket ju är rimligt med tanke på luftpelaren som uppstår hela vägen från turbon och framförallt att luften inte behöver byta håll.
Bäst respons vid snabba växlingar verkar fås helt utan dumpventil, dock beroende på applikation så klart. Men för den skullen är det inte rekomenderat att köra utan om man inte har ett gäng extra aggregat liggandes ivägen.
Att placera den så nära spjällhuset sägs ge lite bättre gasrespons. Vilket ju är rimligt med tanke på luftpelaren som uppstår hela vägen från turbon och framförallt att luften inte behöver byta håll.
Bäst respons vid snabba växlingar verkar fås helt utan dumpventil, dock beroende på applikation så klart. Men för den skullen är det inte rekomenderat att köra utan om man inte har ett gäng extra aggregat liggandes ivägen.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: fre 17 apr 2009, 18:20:48
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Varberg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Varberg
Re: Placering dump MR2 Turbo?
Okej så då är det med andra ord eget tycke och smak som avgör vart man placerar dumpen.
Tänkte mest på om det fanns någon speciell anledning som gjorde att dumpen måste vara placerad direkt efter turbon på just mr2... men jag får ta och beställa hem tryckrören så får vi se vart det passar bäst att ha dumpen.
Tänkte mest på om det fanns någon speciell anledning som gjorde att dumpen måste vara placerad direkt efter turbon på just mr2... men jag får ta och beställa hem tryckrören så får vi se vart det passar bäst att ha dumpen.
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: fre 17 apr 2009, 18:20:48
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Varberg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Varberg
Re: Placering dump MR2 Turbo?
Glömde att fråga hur ni som monterat öppen dump gjort för att plugga återcirkulationen?
Såg att man kunde köpa en 25mm alu plugg men att ge 89:- för den känns lite b... någon som kan tipsa om ett enkelt sätt att plugga röret?
Såg att man kunde köpa en 25mm alu plugg men att ge 89:- för den känns lite b... någon som kan tipsa om ett enkelt sätt att plugga röret?
- Kent
- Inlägg: 22
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:10:06
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Sollentuna
- Land (Country): Sweden
Re: Placering dump MR2 Turbo?
Hur är det med extra soppa och sånt när man pluggar återcirkuleringen? Klarar katten detta? Hur blir det med soppa i cylindrarna när man släpper av?
Jag har för mig att det kan bli långtidsproblem när man gör en återcirkulerande dump atmosfärisk då det dumpas för mkt soppa in i förbränningsrummen som dels tar bort oljefilmen i motorn men också att extra soppan bränner upp katten allt eftersom.
Nån som har nån input?
Jag har för mig att det kan bli långtidsproblem när man gör en återcirkulerande dump atmosfärisk då det dumpas för mkt soppa in i förbränningsrummen som dels tar bort oljefilmen i motorn men också att extra soppan bränner upp katten allt eftersom.
Nån som har nån input?
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Placering dump MR2 Turbo?
Det är korrekt. Beror ju lite hur effektiv dumpen är men man bör ha återcirkulerande om man har Luftmängdsmätare eller luftmassemätare. Dessutom kan tändstiften sura ned sig vid växlingar så den går sämre!Kent skrev:Hur är det med extra soppa och sånt när man pluggar återcirkuleringen? Klarar katten detta? Hur blir det med soppa i cylindrarna när man släpper av?
Jag har för mig att det kan bli långtidsproblem när man gör en återcirkulerande dump atmosfärisk då det dumpas för mkt soppa in i förbränningsrummen som dels tar bort oljefilmen i motorn men också att extra soppan bränner upp katten allt eftersom.
Nån som har nån input?
Har man/Byter man till sprut ett med mapsensor är detta inget problem eftersom fungerar annorlunda och ser vad som pågår.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: fre 17 apr 2009, 18:20:48
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Varberg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Varberg
Re: Placering dump MR2 Turbo?
Har fått tag på Forge´s adapterkit som för att man kan placera en öppen dump på samma plats som originalventilen.
Får helt enkelt se hur jag upplever bilen med Bailey dumpen monterad, går den som den ska så får den sitta kvar annars åker originalventil tillbaka igen.
Får helt enkelt se hur jag upplever bilen med Bailey dumpen monterad, går den som den ska så får den sitta kvar annars åker originalventil tillbaka igen.