MR2 NA-Turbo 91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3866
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Glenn » ons 24 jan 2018, 10:50:11

Hur mycket spalt är det mellan nu ? ..bara så du inte får problem med att det nyper igen när grejerna blir varma.
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
MartZink
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » tis 30 jan 2018, 09:55:04

Har inte mätt, men nu går det fritt, minst 1-2mm mer frigång nu än innan.

Det var precis att det touchade i och vart eftersom det blev friktion och varmt så började det smeta och bygga aluminium.
Gick runt för hand innan så kan inte varit många tiondelar det saknades, om ens det.

Osäker på hur långt urtrampningslagret gått så passar på att byta den nu när allt ändå är isär så har jag iallafall haft någon nytta av det hela.
Kändes ok och verkade ha lite fett kvar i sig.. men det sista jag vill ha nu är mer kopplingsproblem så Nytt toyota på väg. :)

I med motorpaket, vätskor, koppla ström till soppapump, pilla med databurken och sen är det start. :thumbup:

Användarvisningsbild
MartZink
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » tor 08 feb 2018, 14:50:12

kribbe skrev:
lör 20 jan 2018, 14:17:07
Mycket trevligt bygge att följa.

Får man fråga vad för tempgivare du satte på insuget? Och vad du har/ska koppla den till.
Har haft planer på att sätta en tempgivare nånstans för att se hur kall/varm insugsluften är.
http://www.atsracing.net/Parts/Details/EL-INTAKEAIRTEMP

Här är ett kitt exakt samma som jag har.

Bild

Installerat relä till bränslepump framme vid batteriet. Originalmatningen var klippt, blir nog lite bättre snurr på den då det slippe gå genom och belasta ECU kretsen i onödan.

Bytt handbromsvajer passagerarsida som hade kollapsat.
Bild
Bild

Led skyltbelysning
Bild

Användarvisningsbild
amby
Inlägg: 791
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): sweden
Ort: Jönköping

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av amby » tor 08 feb 2018, 19:03:52

Det blir intressant att höra vad du har att säga om EMU sprutet.
När jag köpte mitt LinksEcu så hade jag missat att folk byggt plugg and play till EMU spruten och den lokala tunern sålde själva EMU.
Dessutom billigare än vad jag köpte LinksEcu för.

Men nu sitter mitt i min GT4 och jag är nöjd med Link.

Vad har EMU för möjligheter när det kommer till Knockcontroll.
Mitt links kräver extra givare för 4000kr om man ska köra Closed loom.
Dom säljer dock en kompromiss som är standalone och inte kopplas mot sprutet som jag fungerar på att köpa.
Knock link heter det och fungerar lite som en shiftlight, helt själv kalibrerande.

Användarvisningsbild
MartZink
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » tor 08 feb 2018, 22:10:28

amby skrev:
tor 08 feb 2018, 19:03:52
Det blir intressant att höra vad du har att säga om EMU sprutet.
När jag köpte mitt LinksEcu så hade jag missat att folk byggt plugg and play till EMU spruten och den lokala tunern sålde själva EMU.
Dessutom billigare än vad jag köpte LinksEcu för.

Men nu sitter mitt i min GT4 och jag är nöjd med Link.

Vad har EMU för möjligheter när det kommer till Knockcontroll.
Mitt links kräver extra givare för 4000kr om man ska köra Closed loom.
Dom säljer dock en kompromiss som är standalone och inte kopplas mot sprutet som jag fungerar på att köpa.
Knock link heter det och fungerar lite som en shiftlight, helt själv kalibrerande.
Använder antingen standard knacksensor eller så kan man använda en vanlig bosch typ.
Inbyggt och behövs inget extra, finns 2 kanaler men behövs bara 1 till 4-cylinder

Man kan välja att motorlampan lyser eller annan lampa när det kommer knackvarning.

Inställningar

Bild

Bild

Bild

Bild


Jag hoppas det kommer funka bra, det AEM EMS 1 sprutet som satt i bilen funkar säkert bra och verkar ha typ alla funktioner.
Hade den här på hyllan hemma så passar på att sätta i den istället, bättre support och simplare för mig som nybörjare.

Användarvisningsbild
amby
Inlägg: 791
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): sweden
Ort: Jönköping

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av amby » fre 09 feb 2018, 21:42:54

Det där verkar inte min version av Links p&p inkludera.
Kör du också någon typ av Plug and Play?

Användarvisningsbild
MartZink
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » mån 12 feb 2018, 14:38:11

amby skrev:
fre 09 feb 2018, 21:42:54
Det där verkar inte min version av Links p&p inkludera.
Kör du också någon typ av Plug and Play?
Ja jag kör deras Plug and Play adapter.
Hade varit enkelt till en motorhärva med orörda kontakter men nu fick jag lägga några dagar på att återställa kontakterna
Kunde egentligen skippat adaptern och kopplat kablarna rakt på när jag ändå höll på. Kanske gör det senare för att förenkla det hela.

Motor i
Bild

Bakslag igen, stoppringen i drivknuten var av så har skickat efter ny
Bild
Bild

Tänkte köra med Lambda/Avgastemp mätaren som följde med här men den strular så mycket med massa programvaror och inställningar så litar inte på den att styra lambdasignalen till ECUn.
Kopplat lambda och avgastemp rakt in i ECun nu.
Bild

Flyttar nog ner laddtrycksmätaren till dess plats istället
Bild

Oljetemp, tänkte köra den vid oljefiltret men den fick sitta här nu för stunden
Bild

Testar 17" fälgar
Bild

Får jag hem delarna jag behöver i veckan så blir det uppstart i helgen. :)

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3866
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Glenn » tis 13 feb 2018, 08:16:18

Känns som jag skulle lita mer på oljetempen i sumpen än vid filtret, men lite tråkigt om man kör på nåt som slår av den.
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
MartZink
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » sön 18 feb 2018, 00:45:10

Glenn skrev:
tis 13 feb 2018, 08:16:18
Känns som jag skulle lita mer på oljetempen i sumpen än vid filtret, men lite tråkigt om man kör på nåt som slår av den.
Ja vi får se hur länge den sitter kvar, har inte planerat att köra över stockar och sten.

Nu är den igång


Fix med intercoolern
Bild

Ny tändspole
Bild

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster