tändspolar celica.

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Fritte1990
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 28 dec 2014, 16:58:25
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Ort: Södertälje

tändspolar celica.

Inlägg av Fritte1990 »

tja. tänkte sätta dit separata tändspolar till mitt sprut, undrar vilka spolar man ska använda?
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: tändspolar celica.

Inlägg av Codriver »

Fritte1990 skrev: mån 30 okt 2017, 22:46:57 tja. tänkte sätta dit separata tändspolar till mitt sprut, undrar vilka spolar man ska använda?
Jag har en kompis som monterat VAG-spolar på sin ST162. De passade som handen i handsken.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: tändspolar celica.

Inlägg av MartZink »

Det finns några olika längder på VAG spolar, kort mellan lång, vanligast är mellanlånga, ganska rund form på spolen, den korta är mer kantig som en tårtbit
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: tändspolar celica.

Inlägg av Glenn »

Finns även toyotaspolar som ska passa, tror det var från nån yaris bland annat ?

Finns nån tråd om det.


..VAG och tändspolar känns inte som en stabil kpombination, dom har väl haft STORA problem med just tändspolar under åren :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: tändspolar celica.

Inlägg av MartZink »

Hört att 2ZZ spolar är vanligt att använda, ja mycket problem med vissa VAG spolar, vet inte om VAG är bättre eller sämre än toyotas på att gnistra dock.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: tändspolar celica.

Inlägg av cheetah1 »

Sålänge dom faktiskt gnistrar går det nog på ett ut. Vill man ha lite extra gnister kan man ju alltid köpa fyra spolar till tändningen till en jetmotor. Runt 200 kV ger dom i pulserna. Lite långsamma iofs, ger bara nån gnista per sekund, och vanliga biltändstift lär explodera, men gnistra lär det göra. :)

Annars finns ju alltid MDS. Blir väl inte coil-on-plug då kanske, men det lär ju vara bra grejer..
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: tändspolar celica.

Inlägg av Glenn »

Jag tror det var 1NZ-spolar, men jag är lite osäker.

Sen har ju S-serien också motorer med spearata spolar, ST215 (Caldina GT-Four) har väl det exempelvis, borde inte dom passa rakt av ? och BEAMS 3SGE tror jag också har separata spolar eller ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: tändspolar celica.

Inlägg av Codriver »

Min polare hade gjort en tråd här så då finns det ju lite info där. Hade missat det. Här syns VAG-spolarna.
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 19&t=12859
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Fritte1990
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 28 dec 2014, 16:58:25
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Ort: Södertälje

Re: tändspolar celica.

Inlägg av Fritte1990 »

ser grymt ut!
men ja bygger på en 3sgte helsmidd och tänkte koppla in haltech e6k sprut, sett att vissa har spolar, men då måste man väl ha en impulsgivare.
så som jag vet sitter den i " fördelaren"
kimdrummel
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 21:54:52
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1991
PostOrt: 83192

Re: tändspolar celica.

Inlägg av kimdrummel »

Fritte1990 skrev: sön 26 nov 2017, 04:40:55 ser grymt ut!
men ja bygger på en 3sgte helsmidd och tänkte koppla in haltech e6k sprut, sett att vissa har spolar, men då måste man väl ha en impulsgivare.
så som jag vet sitter den i " fördelaren"
Det sitter tre impulsgivare i fördelaren. En som läser på ett hjul med 24 tänder, och sen ytterligare två stycken som läser av en extra tand. Jag kör fullt sekventiellt med VAG spolar genom att koppla in mig på signalen med 24 tänder och en av signalerna för den extra tanden. I kopplingsscheman så heter utgångarna följande: NE = 24 tands signalen, G1 & G2 = de båda extra givarna som läser på den extra tanden. Jag har kopplat in mig för vevaxelsignal på NE och kamsignal på G1. Sprutet man kör med måste ha möjlighet att köras i så kallat "dual wheel" läge, eftersom mönstret inte är ett så kallat "missing tooth" mönster. Har man den möjligheten, men inte möjlighet att specificera om signalen kommer från kammen eller veven, så får man skriva in att vevaxel signalen är på 12 tänder per varv, eftersom 24 tänder på kammen är 12 tänder på veven. Och sen då såklart att kamsynken har en tand.
Skriv svar