[Löst] Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

[Löst] Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Inlägg av Nizzehult »

Suck. Ställde i ordning en Corolla -94 i våras och fick till slut godkänd besiktning i maj - efter en del strul med bromsarna.
Finns en lång tråd om detta:
https://www.toyotaclubsweden.com/viewto ... 10&t=12814

Har kört under 400 mil sen dess och när den besiktades så hade jag alltså en HC på 13(!), otroligt lågt värde.
Eftersom besiktningen gjordes under "fel" period då den varit avställd några år så kom jag snart ikapp nya perioden nu i höst så jag tänkte köra igenom den och göra bort detta innan det blev vinter.
Sagt och gjort.
Men den här gången gick det sämre, HC visade nu 200! CO låg på 0.2 och Lambda 1.02, dvs man stryker längs maximala värden. Vi testade att göra om det med en rejäl varmkörning på över 5 min men det hjälpte inte, då sjönk HC visserligen till 145 men det är fortfarande inte godkänt.

Den går annars fint och bra och den enda incidenten under dessa månader var när jag var och fiskade och körde på en mycket tveksam väg och skadade en av ljuddämparna som sedan gjorde att hela avgasröret gick av starx före kat:en:
https://www.toyotaclubsweden.com/viewto ... 10&t=13243
Nåväl, detta fixades ganska snabbt och enkelt men avgasvärdena är som synes nu helt åt skogen.
Är 100% säker att det inte finns något läckage i systemet. Miltalet är runt 24000.

Vad kan ha hänt? Oljan och filtret byttes i maj och oljan ser fortfarande fin ut. Den ryker inte och drar ingen olja, det här är nog en av de bästa toyotamotorer jag har haft tror jag. Lättstartad och fin tomgång.

Det finns en teori om att kat:en skulle ha skadats när röret gick av och hela rasket föll ner på E4:an men så var det ju bara i några hundra meter innan allt najades upp och bilen kördes hem och fixades.
Det skramlar inte ur avgasystemet så jag tror inte att innandömet i kat:en skulle ha skadats eller lossnat (vilket jag varit med om på en annan bil). Men det skulle kunna vara felet.

Andra tips? Att "sprita" den tror jag inte hjälper då den nyligen hade så fina värden. Sen har dom väl också höjt etanolhalten i allt bränsle?
Senast redigerad av Nizzehult den tor 12 okt 2017, 18:02:46, redigerad totalt 1 gånger.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Inlägg av cheetah1 »

Det låter väldigt mycket som kat faktiskt, eftersom du har hög HC och hög lambda. Hög lambda innebär syreöverskott och hög HC innebär bränsleöverskott, något som katalysatorn normalt tar hand om.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Inlägg av Nizzehult »

OK, det är jag också inne på. Men hur har detta kunnat inträffa på så kort tid? Eller kan det vara så att den har skadats när den åkte i backen?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Inlägg av Glenn »

lambdasond då ? kan ju kanske blivit skadad vid samma tillfälle ? ..om den ger fel värden men ECU tror att den fortfarande fungerar kan ju ECU feta på blandningen rejält och man får avgasvärden som är helt åt skogen, flera har ju haft liknande problem med S-motorer.

MEN, hög lambda betyder ju mager blandning, vilket rimmar lite illa med hög HC som tyder på en massa oförbränt bränsle, å andra sidan är lambda mätt bak i avgasröret inget sant lambdavärde för förbränningen utan det kan också betyda att du har ett hål i avgassystemet där det sugs in luft som späder ut avgaserna. (Vill man ha ett korrekt lambdavärde så mäter man med bredbandslambda direkt i grenröret)

..man brukar ofta kunna sänka HC lite genom ett oljebyte, men det är ju uppenbart nåt annat problem.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Inlägg av Nizzehult »

Lambdasonden sitter före kat:en och satt alltså kvar på den del av avgassystemet som inte föll ner och borde alltså inte ha tagit skada av det som hände.
Sen visar den fortfarande godkända värden - 1.02 - även om det är i gränslandet.

Ska börja med att knacka på kat:en för att höra om det skramlar där. Annars vet jag banne mig inte. :wtf:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Inlägg av Nizzehult »

Nix. Har knackat på kat:en och där finns inte det minsta skrammel. Har även kollat en extra gång efter läckor och det verkar som att systemet är helt tätt. :(
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Inlägg av cheetah1 »

Kan det vara nån vacuumläcka? Inte helt logiskt kanske, men det kanske kan vara en möjlighet?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Inlägg av Nizzehult »

Ja men då skulle den inte gå så perfekt annars och ha så jämn och fin tomgång samt vara så löjligt lättstartad.
Minsta lilla vacuumläcka och tomgången ändras. Det är min erfarenhet.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Inlägg av Nizzehult »

Hissade bilen på brygga idag och upptäckte faktiskt en liten, liten läcka men den fanns i flänsen vid sista burken och det ska väl knappast kunna påverka HC?
Planen nu är iaf att plocka ner systemet efter kat:en (tack och lov är det en kombi och då går avgasröret inte på ovansidan bakaxeln), byta kat och sätta in nya packningar och samtidigt täta den lilla läckan. En 20%-spritning på det och det är dag för en ny omgång.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Inlägg av Glenn »

Nizzehult skrev: lör 07 okt 2017, 09:11:05 Lambdasonden sitter före kat:en och satt alltså kvar på den del av avgassystemet som inte föll ner och borde alltså inte ha tagit skada av det som hände.
Sen visar den fortfarande godkända värden - 1.02 - även om det är i gränslandet.
Visst, men den är ändå hög, vilket betyder mager blandning, och ditt HC tyder ju på fet blandning.

Min gissning är ändå lambdasonden, men det är som sagt bara en gissning.. inte så kul att testbyta den av flera skäl..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar