Felkod P0420 Motorlampa lyser

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Gustavavensis
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 11 apr 2013, 17:09:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Felkod P0420 Motorlampa lyser

Inlägg av Gustavavensis »

Kabelbrott inkl övriga fel för felkod fick han.upp via en databas för mekaniker ( fråga mig.inte vilken) Kabelbrott sa dom va helt uteslutet, bara skratta åt det, precis som du verkar.göra.

Jag kör på tills vidare och får se om/när lampan tänds igen och mäta avgaserna under närmsta tiden...
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Felkod P0420 Motorlampa lyser

Inlägg av Micke2 »

Att mäta avgaserna tror jag inte kommer visa nått uppseendeväckande.
Bilens system säger ifrån långt innan bilprovningens utrustning protesterar.
Något högre värden än en med 100% frisk kat blir det nog, men troligen helt godkända värden, är min gissning.

Så du kan altså göra fulingen att bara åka, och släcka felkoden innan besiktning.
Tom med hyffsat rent miljösamvete, faktiskt.

Denna felkoden påverkar inte systemet i övrigt, dvs inget nödläge eller liknande, så det är ofarligt att köra vidare.
Nackdelen är väl att du inte ser om det plötsligt uppstår ett nytt fel, dvs blir en felkod till, om lampan lyser mer eller mindre konstant.

Men den seriöse byter kat, givetvis, men har den gått väldigt långt, eller dras bilen med andra kostamma saker att åtgärda inom en relativt snar framtid, så vet bara du vad den är värd att kosta på.
En eftermarknads kat går nog på runt 5000kr och är nog tillräckligt bra, men det finns alltid en risk för att lamdasonderna skär nör som ska ur.
1 av 4 kanske i snitt. Dom är runt 3000kr/st ytterligare.

Har du sen 1,8 motorn ( tror den heter 1 ZZ-FE) så dras dom motorerna "ofta" med problemet plötslig extrem oljeförbrukning.
100% kanske inte drabbas, men dom är klart överrepresenterade i statistiken, och den enda Toyotamodell jag avråder folk ifrån.
Då är det motorblocks byte som gäller, och då skrotas nog en så gammal bil istället.
Med oklanderlig servicehistorik och uppdateringen för detta gjord, har du oddsen på din sida, men...... (allat oljetråg med lite mer olja)
Om inte, skulle jag vara försiktig med att kosta på......
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Felkod P0420 Motorlampa lyser

Inlägg av Bempa »

Nå kabelbrott tror inte jag heller på, bör ge en annan felkod det.

Som sagt tidigare så "oftast" när denna felkod dyker upp så är det katalysator. Finns andra orsaker det kan vara . Så som defekt lambdasensor ( dock betydligt mera ovanligt, framförallt på Toyota, har dock personligen varit med om det på några gånger på Nissan) även läckage o.s.v
Men allra mest är det katalysator.
Men jag skulle se till att göra en felsökning först för att utesluta övriga felkällor innan man byter en katalysator för flera tusenlappar.

Det kostar €3 att få tillgång till verkstadsmanualen på Toyota-tech.eu i en timme. Där kan du plocka fram den specifika felsökningen för denna felkod till just din bil.

Och som Micke2 säger, ett avgastest kommer inte säga något då bilens egna toleranser är betydligt snävare än vad en bilprovning är.

Men du ska inte behöva oroa dig över att du har 1,8 modellen som drar olja, det va Avensis T22, alltså modellen som fanns upp till 02 som drogs med det problemet.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar