Startar ej kall , kan bogsera igång och när motorvärmaren är på en timme .. Fixat!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
bodd
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 02 sep 2017, 20:05:48
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 99
PostOrt: perstorp

Startar ej kall , kan bogsera igång och när motorvärmaren är på en timme .. Fixat!

Inlägg av bodd »

Jag fick problem och starta min Avensis -99 en kväll när jag skulle hem från jobbbet .. Var helt övertygad om att det var bensinpumpen som kärvade . Pluddrade vd gaspådrag , när den blev varm inga problem .
Men sen dagen efter var den stendöd bara kirrande ingen start , bogserade bilen till verkstad som "gav upp" inget fel på bensinpump , gnista kollad och kamrem så den satt rätt ... Han misstänkte immobilizern..

Påväg hem testa vi och lägga i en växel och simsalabin så startade bilen .. Funkade och starta den hela eftermiddagen , men dagen efter stendöd igen bara kirrar och den pluddrar vill inte gå igång ... Läste ut felkoder P0340 kamaxelläge sensor A bank 1 kretsfel och P1300 igniter circuit malfunction cylinder 1 ....
Nu till det konstiga , med motorvärmaren på en timme så startar bilen utan problem ... ?? Inga felkoder hittade efter tagit bort batteriet ett tag , dock lös motorlampan vid ett startförsök , men ingen felkod gick och läsa ut .. Om det var kamaxelsensorn eller tändmodulen cylinder 1 borde ju bilen inte starta bara för den är varm (motorvärmare på ) ? En rolig grej är att vattentempen på bilens odb visar 96 grader , men den vanliga vattentempmätaren visar normaltemp ... ? Felkoderna kan ju ha kommit från bilverkstan då de höll på och kolla kamremmen .. Någon som har en ide om vad det kan vara för fel .. Toyota har lång väntetid på verkstan och jag vill ju ha igång bilen (utan behöva använda motorvärmaren )
Status: Verkstad 1: bensinpump ok , kamrem ligger rätt , gnista finns trodde det var immobilizern , gav upp ..
Verkstad 2: bytat tändenhet 1 , har mätt konstiga värden på vevaxelgivaren med ocilloskop tror det är den .. Beställt en ny vevaxelgivare.. fortsättning följer ..

:mrgreen: :mrgreen: :clap: :clap: :clap: Felet åtgärdat , man mätte upp vevaxelgvaren med ocilloskop och den fladdrade i värdet , missade några pulser .. Nu bytad och bilen funkar :clap: :clap: :mrgreen: :mrgreen: Givaren kladdade lite så de fick borra ut den tydligen , sura pengar på en liten givare ..men nu går den ... Bra och veta , bilen startar ej kall , men med motorvärmare på startar den och pluddrar tills man varmkört den ,,



Toyota Avensis Bensin , manuell -99 motor 7A-FE , tillverkad: 1999/03
Senast redigerad av bodd den fre 22 sep 2017, 14:16:31, redigerad totalt 3 gång.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Startar ej kall , kan bogsera igång och när motorvärmaren är på

Inlägg av cheetah1 »

Du sa nåt där. Tror styrdatorn att motorn är 96 grader varm kommer den gå alldeles för snålt när den är kall. Kika om du kan hitta om det finns en separat tempgivare till datorn och till instrumentet. Isåfall är det tveklöst där felet är.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Startar ej kall , kan bogsera igång och när motorvärmaren är på

Inlägg av Bempa »

Inte helt otroligt att det är vattentemperatgivaren till databoxen, om den visar konstant 96 grader fast du inte startat motorn så går inte kallstarten in.
Instrumentet har säkerligen en egen temperaturgivare
Och en defekt givare ger ingen felkod så länge kretsen är hel i givaren och givaren visar fel värde men inom gränsvärden
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Startar ej kall , kan bogsera igång och när motorvärmaren är på

Inlägg av Bempa »

:lol: Chetaah1 han svara medans jag svara :lol:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
bodd
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 02 sep 2017, 20:05:48
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 99
PostOrt: perstorp

Re: Startar ej kall , kan bogsera igång och när motorvärmaren är på

Inlägg av bodd »

Nehepp ingen kallstart idag heller kirrade bara , satte precis på motorvärmaren .
Kunde läsa 14 grader på vattentempmätaren 0-05-0 så den är nog ok , men 96 grader när man fått igång den ? Är det inte farligt nära kokning om den nu visar rätt men 14 grader nu så borde ju datan få rätt insignal och blanda rätt ...

Luktar soppa om bilen vid provstart, kirrande ...

0-60-0 kortfristig anpassning av bränslet kanal 1 0,0 % och 0-70-0 långsiktig justering av bränslet kanal 1 0,0% hmm ..
Jag använder Outils obd facile på min androidtelefon och läser med , finns det bättre program och läsa med på telefonen ...

Annars får jag lägga några hundringar på loggfunktionen så jag ser vad som händer ... Skumt fel .
Återkommer om 1 timme och ser vad instrumentet visar för temp osv vid start då ..
bodd
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 02 sep 2017, 20:05:48
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 99
PostOrt: perstorp

Re: Startar ej kall , kan bogsera igång och när motorvärmaren är på

Inlägg av bodd »

Var ute igen och odb tempmätaren visade nu 56 grader (motorvärmaren på ) och bilen startade .. Pluddrade lite men började gå bättre när den kom upp till ca 80 grader på vattentempen enligt odb instrumentet .. Bränslejusteringen verkar funka röra sig nu när jag tittar , kan vara en fördröjning till telefonen . Börjar bli rädd att toppackningen har gått ? Så kan konstatera med motorvärmare på ett tag startar bilen , kall startar den inte . Inga felkoder och läsa ut .. :cry:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Startar ej kall , kan bogsera igång och när motorvärmaren är på

Inlägg av Glenn »

Är det nåt annat som indikerar problem med toppen ? tror du har nåt problem med tempen i alla fall.

96 grader är ingen fara, kylarsystemet arbetar med övertryck och klarar >100 grader.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Startar ej kall , kan bogsera igång och när motorvärmaren är på

Inlägg av Bempa »

Ja vad händer om du bara helt sonika kopplar ur tempgivaren innan du försöker starta den kall?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Startar ej kall , kan bogsera igång och när motorvärmaren är på

Inlägg av Glenn »

Det kan ju dessutom finnas många tempgivare, som sagts innan har ofta instrumentet en egen givare, och ECU en annan, det KAN finnas nån till som sköter nån kallstartsanordning, inte så troligt på en "modern" bil kanske men ändå.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
bodd
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 02 sep 2017, 20:05:48
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 99
PostOrt: perstorp

Re: Startar ej kall , kan bogsera igång och när motorvärmaren är på

Inlägg av bodd »

Då är bilen på Verkstad nr 2 ..
De hittar inte felet , de har testat med ny soppa , kollat gnista osv vad jag förstått , men problemet kvarstår ingen start då motorn är kall ..
De är inne på bilens ECM och byta den ... När jag påtalade felkoden P1300 som jag fick upp en gång tillsammans med kamaxellägessensorn felkod P0340 så kom vi fram till och beställa en ny tändmodul nr1 som indikerade och börja med ..

Skumt som bara den .. Om kamaxelsensor vore kass borde inte bilen funka varm heller .. Men om den har svag tändning kanske detta vore rimligt den sprutar in soppa som inte tänder och den surar .. Verkstan tyckte den borde starta på någon av de andra om 1:an hade falerat , och den borde starta med startgas .. Men det gör den inte .. Bara med motorvärmaren igång en timme så går den igång ..

Verkstan sa de kunde se allt och inga felindikeringar onormala värden men inte högspänningsdelen ( tändningen ) så kanske det är rätt fokus . Ny tändmodul kommer nästa vecka tisdag , jag går på frivecka på onsdag och har lite tid och kolla själv då inte två verkstäder har hittat något *suck*

Tips på om jag kan mäta mig fram att kamaxelsensor , tändlägesgivare osv funkar som de ska ..
Skriv svar