Kamremsbyte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
EliasJ99
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 18 feb 2017, 13:31:05
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 1994
PostOrt: Mariehamn Åland

Kamremsbyte

Inlägg av EliasJ99 »

Hej! Undrar lite hur ofta man ska byta kamrem? Hittar inget i serviceboken eller på nätet
Toyota Celica GTi -94 2.0 st202 16v
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kamremsbyte

Inlägg av Glenn »

Det borde stå i manualen vill jag minnas, men jag är ganska säker på att det är 10000km på 3S-GE.

Jag tror min ska görsa kamremsbyte "när som helst", men jag tror inte jag lär köra nåt mer med den..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kamremsbyte

Inlägg av Neblade »

Ja, är det inte 10 000 mil eller 8 år, det som inträffar först. Jag kan försöka komma ihåg att dubbelkolla verkstadshandboken.

Varannat byte brukar man även byta vattenpumpen då de brukar ge sig efter sådär ~25000 mil (och det är nästan samma jobb då den drivs på kamremmen). Och löprullen bör väl bytas varje gång då det är liten kostnad och skönt att slippa bekymmer framöver.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kamremsbyte

Inlägg av Glenn »

Ja, 10000mil menade jag, 10000km är ju lite väl jobbigt kanske, byta kamrem var 1000 ende mil :D ..speciellt om man som jag kör typ 2500mil/år :D

Toyota byter aldrig varken vattenpump eller spännare om man inte specifikt ber om det för övrigt, men jag håller med om att man i alla fall bör byta spännaren.

Ska vattenpumpen bytas blir det ju ett mycket större jobb då systemet måste tömmas.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kamremsbyte

Inlägg av Neblade »

På min St162 ville de byta vattenpump också vid 21 000 mil (eller vad det nu var). Vill minnas att de inte tog något extra betalt för jobbet, men det är klart att lite extra meck är det ju allt!

Men det kanske skilljer mellan verkstäder, fick för mig att det var standard! 😉
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kamremsbyte

Inlägg av Glenn »

Toyota bytte ju på min St205 och då sa dom att det inte ingick i deras rutiner, men det är väl upp till verkstäderna att föreslå det för kunderna antar jag.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
EliasJ99
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 18 feb 2017, 13:31:05
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 1994
PostOrt: Mariehamn Åland

Re: Kamremsbyte

Inlägg av EliasJ99 »

Hej tack för svar! Byter kamremmen själv när det behövs så extra kostnader för arbete är inget jag oroar mig över. Den nuvarande har gått ungefär 4000mil så den klarar sig ett tag till :D
Skriv svar