Köpråd corolla

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
MariaC
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 20 apr 2017, 19:31:08
Årsmodell: 0
PostOrt: Motala

Köpråd corolla

Inlägg av MariaC » tor 20 apr 2017, 19:48:00

Hej!

Jag funderar på att köpa en Corolla, årsmodell mellan -02 - -06.
Förutom kolla rost, vad ska man tänka på?
När är servicarna tex? Vill inte köpa en bil som strax ska servas.
Vad är vettigt pris för en som gått mellan 10 000 - 15 000 mil?

Det är första bilinköpet efter övningskörningsbilen så är lite nervös och fundersam. Det är ju lite pengar det handlar om.

Tacksam för tankar och tips!

Maria

Micke2
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2002

Re: Köpråd corolla

Inlägg av Micke2 » fre 21 apr 2017, 21:06:23

Hej Maria.

Toyota är generellt och statistiskt sett väldigt pålitliga.
Det finns dock en Corollamodell som ofta blir att dra olja nått fruktansvärt, och det är då motorblocksbyte som är lösningen.
Det är inte en ekomomiskt försvarbar reparation, eftersom det blir dyrare än bilens värde.
Motorn är en 1,8 och heter 1ZZ-FE i motor typbeteckningen. Toyotas skamfläck.
Den kan ha funnits kvar runt 2002'isch. = Varning!
Den "byts ofta in mot annan bil" när problemen kommer....
Senare är den motorn borta.
(Edit: motortypbeteckningen ändrad efter viktig rättelse av Cheetah1 nedan)

Utseendet inkl rost klarar de flesta personer.
Rost kommer på utsatta ytor och/eller i omvikta plåtkanter. Typ dörrkanterna. Öppna alla dörrar och luckor och titta.

Generellt oavsett bilmärke:

Kamrem eller kamkedja?
Kamrem skall bytas periodiskt och kostar en slant.
Intervallen kan skilja tom mellan årsmodeller så man måste kolla exemplarets historik och serviceshema.
Kamkedja byts när/om den rasslar. Teoretiskt aldrig.

Servicehistoriken.
Serviceboken skall finnas. Väl antecknad hem-service kan vara minst lika bra.
Oljebyte inkl filter är viktigaste regelbundna servicen.

Kopplingen.
Tar den mjukt och fint?
Om du gasar fullt på hög växel, lätta lite på kopplingen så den slirar och släppt snabbt upp pedalen igen.
Greppade den genast? Det ska den göra. Inget svaj i motorvarven.
Kopplingsbyte är DYRT. Dom är inte dåliga och håller ofta över 30,000mil, men just toyota ägs ofta av äldre människor som inte hör motorn rusa och kopplingen tar onödigt stryk.

Automatlådor.
Skall varmköras ordentligt. Även i hastigheter.
Växlar dom mjukt och fint i alla situationer?

Läckage.
Är det torrt under huven?
"Oljesvett" ofta med smuts fastnat förekommer och nått man får räkna med på äldre, men rikligt, eller oljedroppar är inte ok.
Kolla under motorn också så gott det går. Försök då också att se drivaxlarna till framhjulen. Är alla gummibälgarna hela?
Man får vrida hjulen för att se lättare.
En ficklampa är jättebra.

Däckens status.
Däck kostar pengar.
Åretruntdäck borde vara förbjudet. Kass på sommaren och livsfarliga på vintern.

Undvik Etanol och framför allt Gas miljöbilar.
Tråkigt men sant. Teckniken dras med problem, och infrastrukturen för gas finns knappt.
Hybrider, typ Prius är ok.

Låter allt som det borde?
Knackande och rasslande från motorn är aldrig normalt.
Osäker = titta på annan. Det blir snabbt ruskigt dyrt med motor reparationer.
Det är köparens marknad. Det dräller av begagnade bilar.

Funkar allt?
AC är dyrt att laga. Men inget lagkrav att det måste fungera.

Ta med en vän.
Fyra ögon ser mer än två, även om alla är okunniga.
Finns en trygghet i det också, vid privataffärer.

Utrustning.
Motorvärmare, vinterdäck och ev dragkrok kostar mycket pengar.
Se till att exemplaret har det, annars kolla upp kostnaden, och ta med det i budgeten.

Lyser motorlampan, ABS och Airbag när du slår på tändningen?
Det skall dom göra, och slockna när motorn startas. Kan ta nån sekund.
Annars har någon dolt fel med att ta bort varningslampan.

Varför säljer Hen bilen? (om det är privat)
Låter det trovärdigt, eller finns nåt dolt fel som Hen vill bli av med?

Är Hen ägare av bilen, och hur länge?
Varning om någon säljer åt någon.
Varning om bilen bara ägts kortare period. (Om privat)

Numera följer ALLA skulder med bilen.
Även trafikföreningskostnader om den saknat trafikförsäkring.
115r om DAGEN. = 805kr/vecka =3450kr/månad, osv.... Kan bli riktig käftsmäll....
Parkeringsböter =? Men kanske.

Som okunnig rekomenderar jag alla att köpa bilen hos märkesförsäljaren.
Då är det sällan trubbel om olyckan ör framme, och bilarna är iaf någorlunda genomgångna enl ovan.
Bilarna kostar några tusen mer dock.
Vid köp av en "Bilnisse på hörnet firma" är du lika trygg som privataffär. Dvs inte alls.
Senast redigerad av 1 Micke2, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3517
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Köpråd corolla

Inlägg av cheetah1 » lör 22 apr 2017, 18:31:45

Inte AZZ, bara ZZ. Annars var det rätt. Den mest utsatta 1,8:an heter 1ZZ-FE.
BMW F650GS -01 - Min leksak
Subaru Outback CNG -14 - Min brukis
Toyota Avensis -04 - Mammas brukis
Hobby 650FSe/Fiat Ducato 2,8 idTD -99 - Vår husbil
Tidigare: Honda MT5 -91, Toyota Celica -77, Toyota Camry -88, Volkswagen Vento -99, Toyota Carina -72, Toyota RAV4 -01, Subaru Legacy -11, Subaru Legacy -06, Nissan Micra -98, Skoda Octavia -05

Micke2
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2002

Re: Köpråd corolla

Inlägg av Micke2 » sön 23 apr 2017, 08:41:07

cheetah1 skrev:
lör 22 apr 2017, 18:31:45
Inte AZZ, bara ZZ. Annars var det rätt. Den mest utsatta 1,8:an heter 1ZZ-FE.
Bra!
Jag har gjort Edit på första inlägget, om det läses av flera i framtiden.

Skriv svar