Köpråd avensis 2003-2005

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
wiper
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 07 maj 2010, 22:01:13
Bilmodell: Toyota RAV4
Årsmodell: 2005
PostOrt: Blge
Land (Country): Sverige
Ort: Borlänge

Köpråd avensis 2003-2005

Inlägg av wiper »

Funderar på att köpa en avensis från 2003-2005.

Läst att man ska undvik 2.4-litersmotorn från 2003-2005 där man rapporterat fall av lösa topplocksbultar.
Gäller det inte 1,8 och 2 liters motorn ?
Drar någon av dessa motoralternativ mycket olja ? haft en avensis årsmodell 2001 1,8l som drog rätt mycket olja.
Nått annat man ska tänka på vid köpa av en gammal avensis.

Tackar på förhand.

_________________________
Toyota Camry 2001 32000Mil.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Köpråd avensis 2003-2005

Inlägg av Micke2 »

Det är väl gamla AZ motorn (1,8) som har problem med oljeförbrukningen och 1AZFSE (2,0) som har topplocksbultproblemet.

Personligen tror jag topplocksbultproblematiken är överdriven.
Förekommit? Absolut! Men jag är helt säker på att det finns sannolikare saker att "oroa" sig för ang 1AZFSE motorn, som verkar ganska felfri övrigt.

Försök hitta en bil utan dyra "vanliga" fel....
wiper
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 07 maj 2010, 22:01:13
Bilmodell: Toyota RAV4
Årsmodell: 2005
PostOrt: Blge
Land (Country): Sverige
Ort: Borlänge

Re: Köpråd avensis 2003-2005

Inlägg av wiper »

Ok tackar Micke2.
Tror också att topplocksbultproblematiken är överdriven.
Men så det är en 1,8l man ska köpa mellan 2003-2005 om man vill vara säker på att slippa topplocksbultproblemet.
Ska eventuellt kolla på en 2,0a 2004 snart.

Du skrev, Försök hitta en bil utan dyra "vanliga" fel..
Tips vad jag då ska kika efter ?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Köpråd avensis 2003-2005

Inlägg av Micke2 »

Lite otydlig.
Jag menade att du omöjligt hittar en bilmodell av något märke utan kostsamma svagheter av något slag.

Men det är jättebra att läsa på om dom, så man vet vad man ska kolla extra noga vid provkörning, mm.
Du har väl nämnt dom typrelaterade fel på Avensis som jag känner till också

Annars ska man väl kolla efter allt det man vanligen kollar efter vid begangat bilköp:
Ev, Missljud, läckage, rost, sliten koppling, ac-funktionen, och servicehistoriken, ägarstatusen, ev kamremsbytesintervaller, anledning till försäljning, lyser alla varningslampor när dom SKA lysa, (oseriösa kan sätta varningslampor ur spel hellre än att fixa felet) osv osv..
wiper
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 07 maj 2010, 22:01:13
Bilmodell: Toyota RAV4
Årsmodell: 2005
PostOrt: Blge
Land (Country): Sverige
Ort: Borlänge

Re: Köpråd avensis 2003-2005

Inlägg av wiper »

Tackar :thumbup:


Micke2 skrev:Lite otydlig.
Jag menade att du omöjligt hittar en bilmodell av något märke utan kostsamma svagheter av något slag.

Men det är jättebra att läsa på om dom, så man vet vad man ska kolla extra noga vid provkörning, mm.
Du har väl nämnt dom typrelaterade fel på Avensis som jag känner till också

Annars ska man väl kolla efter allt det man vanligen kollar efter vid begangat bilköp:
Ev, Missljud, läckage, rost, sliten koppling, ac-funktionen, och servicehistoriken, ägarstatusen, ev kamremsbytesintervaller, anledning till försäljning, lyser alla varningslampor när dom SKA lysa, (oseriösa kan sätta varningslampor ur spel hellre än att fixa felet) osv osv..
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd avensis 2003-2005

Inlägg av Glenn »

Micke2 skrev: Ev, Missljud, läckage, rost, sliten koppling, ac-funktionen, och servicehistoriken, ägarstatusen, ev kamremsbytesintervaller, anledning till försäljning, lyser alla varningslampor när dom SKA lysa, (oseriösa kan sätta varningslampor ur spel hellre än att fixa felet) osv osv..
Fast det är väl kamkejda på AZ-motorn ändå ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Fjordforsen
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 09 maj 2011, 13:45:47
Bilmodell: Avensis 1.8
Årsmodell: 2005
PostOrt: Holsbybrunn

Re: Köpråd avensis 2003-2005

Inlägg av Fjordforsen »

Har en från -05 1.8 motor. Har aldrig haft något problem med oljan och motorn funkar fint. Den har gått 21900.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Köpråd avensis 2003-2005

Inlägg av cheetah1 »

Fjordforsen skrev:Har en från -05 1.8 motor. Har aldrig haft något problem med oljan och motorn funkar fint. Den har gått 21900.
-05 är efter att dom löste problemet. Våran -01 drog mellan 1-2 liter per 100 mil innan den blev såld till en "vi köper alla bilar oavsett skick" vid 38000 mil. Om jag har förstått det fel så är det en felkonstruktion i kylsystemet (en förklaring jag har hört är felaktiga toppackningar, en är att det kommit in lim i kylsystemet pågrund av en felprogrammerad robot) som gör att det blir hotspots i fodret så att kolvringarna koksar fast i spåren. Indikeringen på att det är fixat brukar anses vara en grön prick på öglan till oljestickan, även om det egentligen betyder att det ska vara en avvikande oljemängd i dom på grund av en annan design på tråget, men det är en förändring som skedde ungefär samtidigt så det brukar vara det man använder.
Skriv svar