När byter man till kallare tändstift?
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
När byter man till kallare tändstift?
Hjärnan ville lära sig nåt nytt igen så då snöade jag in lite på tändningen i MR2:an
Motor 3sgte 1993 års modell (gen 2? )
Tänkte köpa nya stift och tänkte också installera MSD tändsystemet som ligger här hemma (Förstärkare, spole, kablar)
Bilen är trimmad med Unichip piggyback med upp till 1.2 bars ladd. (215 hjulhästar)
Frågan är då när börjar man gå till kallare stift i bilen. Hittar ingen riktig solklar fakta om detta till MR2:an. Är det redan vid sån här "småtrim" eller går man till kallare när man väl trimmar ännu mer.
(Och när går man till kallare stift rent allmänt på andra bilar)
Och en delfråga i detta då. Hur påverkas temperaturen på stiften med eller utan MSD grejorna installerade. Stiftet borde väl teoretiskt bli varmare med starkare gnista och därmed vara något steg kallare......eller är jag helt ute och cyklar?
Motor 3sgte 1993 års modell (gen 2? )
Tänkte köpa nya stift och tänkte också installera MSD tändsystemet som ligger här hemma (Förstärkare, spole, kablar)
Bilen är trimmad med Unichip piggyback med upp till 1.2 bars ladd. (215 hjulhästar)
Frågan är då när börjar man gå till kallare stift i bilen. Hittar ingen riktig solklar fakta om detta till MR2:an. Är det redan vid sån här "småtrim" eller går man till kallare när man väl trimmar ännu mer.
(Och när går man till kallare stift rent allmänt på andra bilar)
Och en delfråga i detta då. Hur påverkas temperaturen på stiften med eller utan MSD grejorna installerade. Stiftet borde väl teoretiskt bli varmare med starkare gnista och därmed vara något steg kallare......eller är jag helt ute och cyklar?
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: När byter man till kallare tändstift?
Hej!
Det stift som du behöver är NGK 6097.
Billigt stift som bör bytas ofta, men din motor kommer att tacka dig
Googla om detta stift till MR2 turbo och du skall finna en massa bra info!
En grad/skala kallare än originalstiftet.
Kom ihåg att "gappa" den till något mindre än originalet med
Anton
Det stift som du behöver är NGK 6097.
Billigt stift som bör bytas ofta, men din motor kommer att tacka dig
Googla om detta stift till MR2 turbo och du skall finna en massa bra info!
En grad/skala kallare än originalstiftet.
Kom ihåg att "gappa" den till något mindre än originalet med
Anton
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: När byter man till kallare tändstift?
Svar ja på frågan gällande "Är det redan vid sån här "småtrim".
Är med stor fördel redan vid lätt uppställt ladd att gå ner till ett kallare stift.
Men som jag skrev tidigare, Googla om detta stift så skall du finna allt du vill veta
Anton
Är med stor fördel redan vid lätt uppställt ladd att gå ner till ett kallare stift.
Men som jag skrev tidigare, Googla om detta stift så skall du finna allt du vill veta
Anton
- engan
- Inlägg: 132
- Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
- Bilmodell: Celica GT-Four RC
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
- Ort: Södertälje
Re: När byter man till kallare tändstift?
Passar på att fylla i med att det är bättre att köra kopparstift och byta ofta än att köpa longlifestift med iridium eller annat trams. Det blir bara sämre. Lite som att köra med longlifeolja, du behöver inte byta lika ofta men inte fan smörjer det heller.
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: När byter man till kallare tändstift?
Precis så är det, dessa 6097 stiften jag tipsade Kribbe om är just kopparstiftengan skrev:Passar på att fylla i med att det är bättre att köra kopparstift och byta ofta än att köpa longlifestift med iridium eller annat trams. Det blir bara sämre. Lite som att köra med longlifeolja, du behöver inte byta lika ofta men inte fan smörjer det heller.
Anton
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4817
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: När byter man till kallare tändstift?
Anledningen att GT4'orna har platinastift original är väl mest att dom är lite bökiga att byta (sitter en intercooler ivägen) vad jag förstått.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: När byter man till kallare tändstift?
Då fick man lära sig nåt nytt. Jag hade tron om att platinastiften skulle fungera bättre än "vanliga"
Men som ni säger så är det väl att platina fungerar bättre under längre bytesintervall.
Men för att tilläga då, när min subaru gick sönder då nämnde en subarumekaniker att där nog bara satt billiga stift i bilen (istället för platinastift som original är) Och detta var för att där var mer belägning på själva stiftet, och det sa han att det inte blev på platinastift. Just då att motorn skulle gå bättre med de "riktiga" platinastiften
Men det är kanske samma där att de får bytas/rengöras oftare med vanliga stift.
Så sammanfattningsviss så ger ett kopparstift bättre gnista men under kortare livslängd?
Men som ni säger så är det väl att platina fungerar bättre under längre bytesintervall.
Men för att tilläga då, när min subaru gick sönder då nämnde en subarumekaniker att där nog bara satt billiga stift i bilen (istället för platinastift som original är) Och detta var för att där var mer belägning på själva stiftet, och det sa han att det inte blev på platinastift. Just då att motorn skulle gå bättre med de "riktiga" platinastiften
Men det är kanske samma där att de får bytas/rengöras oftare med vanliga stift.
Så sammanfattningsviss så ger ett kopparstift bättre gnista men under kortare livslängd?
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: När byter man till kallare tändstift?
Tackar för bra svarKACE80 skrev:Hej!
Det stift som du behöver är NGK 6097.
Billigt stift som bör bytas ofta, men din motor kommer att tacka dig
Googla om detta stift till MR2 turbo och du skall finna en massa bra info!
En grad/skala kallare än originalstiftet.
Kom ihåg att "gappa" den till något mindre än originalet med
Anton
Hur mycket ska dom "gappas" till?
Och efter lite googling. Stämmer det att BKR7E är modellnumret. Och ska det vara bara det numret utan massa extra siffror och bokstäver efter. Kommer upp ett par olika på diverse bildelssidor
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: När byter man till kallare tändstift?
kribbe skrev:Tackar för bra svarKACE80 skrev:Hej!
Det stift som du behöver är NGK 6097.
Billigt stift som bör bytas ofta, men din motor kommer att tacka dig
Googla om detta stift till MR2 turbo och du skall finna en massa bra info!
En grad/skala kallare än originalstiftet.
Kom ihåg att "gappa" den till något mindre än originalet med
Anton
Hur mycket ska dom "gappas" till?
Och efter lite googling. Stämmer det att BKR7E är modellnumret. Och ska det vara bara det numret utan massa extra siffror och bokstäver efter. Kommer upp ett par olika på diverse bildelssidor
Det stämmer!
Har bara de engelska måttenheterna, så du får söka mer själv sen
Du bör köra på 0,028" ( inches ) och originalstiften vill jag minnas är på 0,032"
Jag bytte helt enkelt inför varje säsong/oljebyte på min gamla ( ) MR2:a, inte svårare än så hehe!
Och billiga är dem som du säkert redan sett
Anton
Anton
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: När byter man till kallare tändstift?
Får ni andra fortfarande tag på just detta stift. Lite googling och besök på de flesta bildelsfirmor häromkring så har ingen det på lager. Kollar man bl.a Autoexpertens hemsida så har ca 4 butiker i hela svergie stiftet.KACE80 skrev:kribbe skrev:Tackar för bra svarKACE80 skrev:Hej!
Det stift som du behöver är NGK 6097.
Billigt stift som bör bytas ofta, men din motor kommer att tacka dig
Googla om detta stift till MR2 turbo och du skall finna en massa bra info!
En grad/skala kallare än originalstiftet.
Kom ihåg att "gappa" den till något mindre än originalet med
Anton
Hur mycket ska dom "gappas" till?
Och efter lite googling. Stämmer det att BKR7E är modellnumret. Och ska det vara bara det numret utan massa extra siffror och bokstäver efter. Kommer upp ett par olika på diverse bildelssidor
Det stämmer!
Har bara de engelska måttenheterna, så du får söka mer själv sen
Du bör köra på 0,028" ( inches ) och originalstiften vill jag minnas är på 0,032"
Jag bytte helt enkelt inför varje säsong/oljebyte på min gamla ( ) MR2:a, inte svårare än så hehe!
Och billiga är dem som du säkert redan sett
Anton
Anton
Finns forum där dom diskuteras med att det har byt numer och ser lite anorlunda ut.
http://www.audizine.com/forum/showthrea ... lug-vs-old
Ska man köpa den nya modellen istället?