Sitter och forskar om info om mr2:an nu när man håller på och skruvar.
Jag har däribland hittat att på min bil där sitter en OEM dump. Men på det röret där VTV:n ska sitta så är den pluggad.
Så istället för att sitta som på denna bilden.
Så är slangen markerad med rött kopplad som vanligt, men den gula är pluggad från dumpröret och från T-kopplingen från den röda så går en vakuumslang in i kupén till turbotrycksmätaren
Och med lite sökning på nätet så sägs det på de flesta andra forum att dumpen inte kommer funka ordentligt och att motorn kommer att gå dåligt. Överlag så känns det inte som om motorn går dåligt nu, men den kanske kan gå bättre om det är rätt installerat.
SÅ TILL DEN STORA FRÅGAN:
Om jag nu sätter ditt en annan återcirkulerande dump som t.ex. GFB:s som är antingen öppen eller stängd och använder bara en vakuumslang till dumpen
http://www.do88.se/sv/artiklar/gfb-dv-t ... entil.html
ELLER fixar original till att allt är kopplat som det ska.
FÖRDELAR/NACKDELAR med dessa alternativen
Olika dumpventilers påverkan på 3SGTE motorn
- engan
- Inlägg: 132
- Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
- Bilmodell: Celica GT-Four RC
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
- Ort: Södertälje
Re: Olika dumpventilers påverkan på 3SGTE motorn
Är det 3SGTE med eller utan MAF i din bil?
Har du MAF (mass air flow sensor) (3sgte gen2) är det återcirkulerande som gäller, annars släpper du ut uppmätt luft och styrsystemet kommer spruta in för mycket bränsle i förhållande till mängden luft => motorn går för fett.
Har du ingen MAF (3sgte gen3) kan du använda en öppen dump, luftflöde beräknas utifrån tryck och temperatur genom ideala gaslagen (och säkert någon ingenjörsmässig korrektionsfaktor).
Har du MAF (mass air flow sensor) (3sgte gen2) är det återcirkulerande som gäller, annars släpper du ut uppmätt luft och styrsystemet kommer spruta in för mycket bränsle i förhållande till mängden luft => motorn går för fett.
Har du ingen MAF (3sgte gen3) kan du använda en öppen dump, luftflöde beräknas utifrån tryck och temperatur genom ideala gaslagen (och säkert någon ingenjörsmässig korrektionsfaktor).
-
- Pay User
- Inlägg: 554
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Olika dumpventilers påverkan på 3SGTE motorn
Som jag skrev Motorns betande på standard eller annan ÅTERCIRKULERANDE dumpventil.engan skrev:Är det 3SGTE med eller utan MAF i din bil?
Har du MAF (mass air flow sensor) (3sgte gen2) är det återcirkulerande som gäller, annars släpper du ut uppmätt luft och styrsystemet kommer spruta in för mycket bränsle i förhållande till mängden luft => motorn går för fett.
Har du ingen MAF (3sgte gen3) kan du använda en öppen dump, luftflöde beräknas utifrån tryck och temperatur genom ideala gaslagen (och säkert någon ingenjörsmässig korrektionsfaktor).
kanske var otydligt som jag skrev om GFB dumpen om öppen och stängd. Menade bara att den antingen stänger inne trycket och sen släpper ut.
Standard dumpen drar in luft genom dumpen med förbi turbon när turbon inte trycker på som jag har fattat det med de efterforskningar som jag har gjort