Toyota Rav4 94-2000. Fråga!!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ingemarp
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 19 jan 2016, 08:34:57
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 1996
PostOrt: Lärbro

Toyota Rav4 94-2000. Fråga!!

Inlägg av ingemarp »

Hej.

Har en fråga. Vänster bärarm bak(som håller fjädern) på min Toyota Rav4 - 96 har brustit. Stört omöjligt att få tag i en bättre begagnad och pirat finns tydligen inte. Ny från tillverkaren kostar 8400 spänn så det är inte aktuellt.

Har sökt med ljus o lykta överallt men utan resultat. Hoppet står nu till de odemonterade ex jag hittat på bildelsbasen.se och 2 förfrågningar från Norge resp Finland.

Har nu därför en fråga. Kan det va så att nästa generation Rav4's bärarm passar min? Har isf hittat en till en 02:a i kanonskick och till bra pris. Den är bra likt på bild iaf.

Vill inte beställa den ifall nåt skulle skilja. Tänkte ifall någon här har erfarenhet gällande detta?

Mvh
/Ingemar
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota Rav4 94-2000. Fråga!!

Inlägg av Johnny Blade »

Dom har iaf olika artikelnummer.
Jag skulle gissa på att det inte är rätt.
Gen 1:
Bild

Gen 2:
Bild
Fel sida på dessa, men ändå.
Nog finns det likheter,men ändå inte.Tex annat stötdämparfäste.
Det verkar finnas eftermarknads,men som du skriver så är dom inte billiga.Är inte den befintliga lagningsbar?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
ingemarp
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 19 jan 2016, 08:34:57
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 1996
PostOrt: Lärbro

Re: Toyota Rav4 94-2000. Fråga!!

Inlägg av ingemarp »

Jo, det verkar vara så. Ringde Toyota och dom sa samma sak om artikelnumren.
Vart hittar man eftermarknadsdelar? De jag hittat har bara varit till höger sida än så länge.

Bilen är på verkstad just nu och killen där är villig att laga den men ser helst att man sätter i en ny. Enligt honom så va bilen rätt sjysst i övrigt förutom just denna bärarm så han va inne på att det varit uppvärmd och riktad då den va så sönderrostad.

Bifogar en bild på min trasiga här.
Bild
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota Rav4 94-2000. Fråga!!

Inlägg av Johnny Blade »

MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
ingemarp
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 19 jan 2016, 08:34:57
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 1996
PostOrt: Lärbro

Re: Toyota Rav4 94-2000. Fråga!!

Inlägg av ingemarp »

Tack för länkarna. Med hjälp av artikelnummer så hittade jag några fler men de flesta skickar inte till Sverige och de som gör är rätt dyra då det tillkommer hög frakt och skatter.

Jag får jaga vidare på begagnatmarknaden helt enkelt. Kruxet är att hitta ett ex som ej är upprostat bara.
Skriv svar