Celica GT4 (ST165) 1988
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Japp regulatorn sitter i generatorn
Kul med provkörning!
Kul med provkörning!
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
- Bilmodell: Celica Gt4 st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Umeå
- Land (Country): Sweden
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
bra, tack för infon. Då skall jag kolla inuti imorgon om jag kan byta dioderna och kolla släpbanorna, kolen osv. skönt med lite finmek. Har varit mycket grismekning sista dagarna.Bempa skrev:Japp regulatorn sitter i generatorn
Kul med provkörning!
/b
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Umeå
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Hej igen! Jag har nu återvänt från en drygt 3 veckors semester.
Vi har besiktat Celican idag. Benny och Rikard har jobbat på mycket bra under min bortavaro. Den motor jag hjälpt till att riva och bygga satt nu i den bil jag hjälpt till att rostlaga!
Här ser ni hur det gick: http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid377439
Kolla CO! ( kom ihåg att katten är rensad )
Vi har besiktat Celican idag. Benny och Rikard har jobbat på mycket bra under min bortavaro. Den motor jag hjälpt till att riva och bygga satt nu i den bil jag hjälpt till att rostlaga!
Här ser ni hur det gick: http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid377439
Kolla CO! ( kom ihåg att katten är rensad )
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Umeå
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Benny och några bekanta har idag kört bilen på isbana. Här följer en lite bullrig filmsnutt:
[youtube]6DOBq-ptN_A[/youtube]
[youtube]6DOBq-ptN_A[/youtube]
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Angående intercoolern, har du följt instruktionerna när du fyllde upp den ? den är extremt känslig på rätt nivå, och gör man inte som det står (utan istället bara fyller på som vanligt) kommer du garanterat få en felkod för låg vätskenivå.
Och har du felkod lär den tända check engine och köra i limpmode antar jag, och det kan vara därför du inte har så bra laddtryck, den fetar även på bränslet rätt rejält.
Är turbo-VSV'n inkopplad fortfarande ? Om den är det tillåter ju inte ECU fullt laddtryck om inte ett gäng parametrar är korrekta, jag tror (men är inte säker) att checkengine är en sådan, men motorn måste även ha uppnått korrekt driftstemperatur innan den tillåter fullt laddtryck.
Många kopplar ur den VSV'n och styr laddtrycket på annat sätt istället, typ en EBC,kulventil eller bara en pysventil.
(Jänkarna har dille på att borra ur VSV'n istället, då får man bara grundtrycket innan bilen är varm osv, men sen får man då högre tryck än vanligt.)
Intercoolern ja, jag minns inte i huvudet hur man gjorde när dne skulle fyllas, men det var nåt med att trampa gaspedalen i botten ett antal gånger medans man fyller har jag för mej, det var väl tyvärr 12 år sen jag hade en ST165 nu.. Jag tror det står i vanliga användarhandboken dock, annars kan man nog googla fram det.
Och har du felkod lär den tända check engine och köra i limpmode antar jag, och det kan vara därför du inte har så bra laddtryck, den fetar även på bränslet rätt rejält.
Är turbo-VSV'n inkopplad fortfarande ? Om den är det tillåter ju inte ECU fullt laddtryck om inte ett gäng parametrar är korrekta, jag tror (men är inte säker) att checkengine är en sådan, men motorn måste även ha uppnått korrekt driftstemperatur innan den tillåter fullt laddtryck.
Många kopplar ur den VSV'n och styr laddtrycket på annat sätt istället, typ en EBC,kulventil eller bara en pysventil.
(Jänkarna har dille på att borra ur VSV'n istället, då får man bara grundtrycket innan bilen är varm osv, men sen får man då högre tryck än vanligt.)
Intercoolern ja, jag minns inte i huvudet hur man gjorde när dne skulle fyllas, men det var nåt med att trampa gaspedalen i botten ett antal gånger medans man fyller har jag för mej, det var väl tyvärr 12 år sen jag hade en ST165 nu.. Jag tror det står i vanliga användarhandboken dock, annars kan man nog googla fram det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
What!Trasig fälg,hur gick det till? Stoppsladd mot ett pimpelhål?.
Jag har då aldrig fått nå sådana felkoder.Glenn skrev:Angående intercoolern, har du följt instruktionerna när du fyllde upp den ? den är extremt känslig på rätt nivå, och gör man inte som det står (utan istället bara fyller på som vanligt) kommer du garanterat få en felkod för låg vätskenivå.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Umeå
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Vi har felsökt våra felkoder idag.
54an var rätt enkel.
Det sitter en flottör längst upp i intercoolern. Den har enkel on/off-funktion. Om flottören flyter då får du ingen felsignal. Då är intercoolern full.
Vi mätte upp våran flottör och den fungerade men när vi kontrollerade den i vatten sjönk flottören.
Vi byglade istället sladden för att slippa felkoden.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid377518
Idag hann jag med att köra bilen för första gången. Den är klart kul att köra. Känns tajt och den hanterar sin effekt mycket bra. Kul att köra. tajt växellåda. Linjär effektkurva. Helt enkelt en tuff bil!
54an var rätt enkel.
Det sitter en flottör längst upp i intercoolern. Den har enkel on/off-funktion. Om flottören flyter då får du ingen felsignal. Då är intercoolern full.
Vi mätte upp våran flottör och den fungerade men när vi kontrollerade den i vatten sjönk flottören.
Vi byglade istället sladden för att slippa felkoden.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid377518
Idag hann jag med att köra bilen för första gången. Den är klart kul att köra. Känns tajt och den hanterar sin effekt mycket bra. Kul att köra. tajt växellåda. Linjär effektkurva. Helt enkelt en tuff bil!
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
- Bilmodell: Celica Gt4 st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Umeå
- Land (Country): Sweden
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Vi hade 5mm spacers i alu fram. den på sidan med trasig fälg var pulveriserad, så det var nog glappet som uppstod mellan fälg och nav som knäckte den.Johnny Blade skrev:What!Trasig fälg,hur gick det till? Stoppsladd mot ett pimpelhål?.
Jag har då aldrig fått nå sådana felkoder.
/B
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Då är den nog byglad skulle jag gissa ..inte helt ovanligt.Johnny Blade skrev: Jag har då aldrig fått nå sådana felkoder.
Även ST205 har problem med intercoolernivågivaren, den är så känslig så att har man rätt mängd vätska när det är varmt kommer den att varna när det är minusgrader.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
FELKOD 54.Glenn skrev: Även ST205 har problem med intercoolernivågivaren, den är så känslig så att har man rätt mängd vätska när det är varmt kommer den att varna när det är minusgrader.
Detta kan jag gå i god för fast jag är tveksam till att det handlar om utetemperaturen. Snarare vätskans temperatur och motortempen som värmer upp laddluftkylaren. Jag brukar få felkoden ungefär 2 ggr/sommarsäsong. Brukar kunna fylla på en del och det måste ju betyda att jag har ett läckage men jag har aldrig sett någon vätska på garagegolvet eller på asfalten.
Lite irriterad på felet men tänker absolut inte bygla kontakten. I alla fall inte så länge intercoolern tappar vätska
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd