Avensis II 2006-2008, buller och trötta motorer?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
christobald
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 02 jul 2015, 21:38:13
Bilmodell: Carina E
Årsmodell: 1995
PostOrt: Hägersten

Avensis II 2006-2008, buller och trötta motorer?

Inlägg av christobald »

Hej Toyotaexperter!

Är en tråkig familjefar som har kört en Carina E 2.0 Kombi -95 sen 2008 och varit mycket nöjd med den. Minussidorna med buller och allmän tråkighet har gått att leva med när väldigt få saker strulat, men nu är kylaren slut, styrservot skriker, bromslampan tänds när man bromsar om det är minusgrader och grenröret är sprucket. Inte värt att kosta på några reparationer på den tycker jag. (Vill någon händig gör det självare ha en reservdelsbil att plocka delar av, eller kanske sitter på delar för att få den igenom besiktningen så kan jag sälja den för en spottstyver.)

Hursomhelst. Jag står nu i valet och kvalet att som nästa kombi köpa en Avensis I för typ 15.000 kr eller en Avensis II av den ansiktslyfta modellen (2006-2008). De tidiga II:orna vill jag undvika pga motorproblem och mycket klagomål på buller.

Men hur är det bullermässigt mellan typ I och II? Jag har ännu inte provkört någon av dem, men läst att II:an även i den faceliftade versionen kan bullra MER än typ I. Vill ju inte betala 65-90 tusen för en bil som är bullrigare än en femtontusenkronorsbil, även om den är mer ombonad och modern och nästan snygg.

Hur trött är 1.8-motorn i II:an? Är den fullt körbar eller är det 2.0 man skall satsa på?

Tacksam för expertisens svar!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis II 2006-2008, buller och trötta motorer?

Inlägg av cheetah1 »

Var har du hört att ettan skulle vara speciellt bullrig? Det är en av dom tystaste bilarna Toyota nånsin har byggt. Tvåan är bullrigare, men den är fortfarande väldigt tyst. Dock är det som med alla bilar att dom är känsliga för vilka däck man monterar. Vill du ha tystast möjligt, unvik exemplar med lågprofildäck, ettan har 15" som standard och tvåan 16.

Angående motorproblemen så är det 1,8:an, ZZ-motorn, som kan ha problem med oljekonsumption. Kontrollera om motorn har en grön prick på oljestickan. Detta indikerar iofs inte direkt att problemet är åtgärdat, men indirekt gör det det, eftersom den indikerar en modifikation som inte sitter på motorerna som har problemet.
christobald
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 02 jul 2015, 21:38:13
Bilmodell: Carina E
Årsmodell: 1995
PostOrt: Hägersten

Re: Avensis II 2006-2008, buller och trötta motorer?

Inlägg av christobald »

cheetah1 skrev:Angående motorproblemen så är det 1,8:an, ZZ-motorn, som kan ha problem med oljekonsumption. Kontrollera om motorn har en grön prick på oljestickan. Detta indikerar iofs inte direkt att problemet är åtgärdat, men indirekt gör det det, eftersom den indikerar en modifikation som inte sitter på motorerna som har problemet.
OK, jag har nog bestämt mig för att det skall bli en Avensis II med 2.0-motorn, men det är bra att veta sånt här i alla fall. Tack!
cheetah1 skrev:Var har du hört att ettan skulle vara speciellt bullrig? Det är en av dom tystaste bilarna Toyota nånsin har byggt. Tvåan är bullrigare, men den är fortfarande väldigt tyst. Dock är det som med alla bilar att dom är känsliga för vilka däck man monterar. Vill du ha tystast möjligt, unvik exemplar med lågprofildäck, ettan har 15" som standard och tvåan 16.
Jag har provkört tre Avensis II:or idag. Samtliga rullade på 205/55/16 med alufälgar.

Den första hade nästan nya Nokian Hakka Blue-däck. 11.000 mil -07. HELVETE vilket liv de däcken förde! Min Carina E med 15" kändes som en nyutplockad Mercedes vid en jämförelse. Vidare var det ett liksom brummande ljud när man bromsade, både löst och hårt, vilket jag inte vill vara med om på en nyinköpt bil. AC:n var trött, vilket kan kosta hur mycket som helst att få fixat, och täcks inte av någon garanti.

Den andra (17.000 mil -08) hade Pirelli P7 och något Continental Efficientgrip el liknande blandat på bilen -- denna lite oortodoxa kombination var väsentligen tystare. Även denna brummade lite grann vid bromsning, dock inte lika illa som den första. AC:n funkade perfekt, men den kändes att den gått väsentligt längre, inte lika distinkt i reaktionerna på vägen.

Den tredje (14.000 mil -06) hade Dunlop Sport Blue -- åtminstone lika tysta som Pirelli, kanske ännu lite tystare. Den var nästan helt tyst när man motionerade bromsarna. Men där var AC:n i det där irriterande mittemellanlandet där den kyler tillräckligt om man har den på max, men mer var det inte. Kändes som att den gått i mil någonstans mittemellan de andra två, vilken den ju hade.

Vad har jag lärt mig av detta då?

Ja, Toyotas säljare är trevliga och lätta att ha att göra med, betydligt mer intresserade av sina kunder än i princip alla andra bilmärkens säljare.

Men jag hade kanske väntat mig att firmorna vid inbyte kollar bilarna mycket noggrannare än de rena besiktningskontroller som görs. Och fixar brister som upptäcks, istället för att låta kunderna upptäcka dem. Om mitt enda krav var att den skulle gå igenom besiktningen hade jag nöjt mig med en Avensis I för 15.0000 kr.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis II 2006-2008, buller och trötta motorer?

Inlägg av cheetah1 »

Sålänge AC:n fungerar, om än inte tillräckligt, är det mest troligt bara en vanlig service som behövs. Det är omöjligt att för rimliga pengar göra ett AC-system helt tätt, så därför kommer det nästan alltid behövas lite underhåll efter en tid. Vissa rekommenderar tillochmed varje år. Beroende på vem man träffar kostar en AC-service mellan 500-1000 spänn.

Funkar den däremot inte alls är det kanske läge att vara lite orolig. Det kan vara lika enkelt där, men det kan också vara nåt större fel, en stor läcka eller liknande, och har en läcka stått öppen en längre tid kan det även dra med sig andra grejer också, i värsta fall kompressorn, som är en riktigt dyr pjäs.
christobald
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 02 jul 2015, 21:38:13
Bilmodell: Carina E
Årsmodell: 1995
PostOrt: Hägersten

Re: Avensis II 2006-2008, buller och trötta motorer?

Inlägg av christobald »

Har nu hittat ett objekt som känns lovande, en 2.0 -07 med 13500 mil. Enda smolket i bägaren är att motorn liksom "tvekar" runt tretusen varv när man fullgasar, främst märks det på tvåans växel, om man smyger igång och sedan gasar på.

Det är inte så att den tappar orken, långt därifrån, men man känner av en liten, kort, "dipp" i kraftutvecklingen någonstans där. Inte alltid, men ungefär var tredje gång man gasar. Oljan ligger lite lågt i nivå, det är dags för service, och tidigare ägare har servat på Mekonomen och diverse för mig obekanta verkstäder. Det står inte exakt VAD de gjort i serviceboken, så det är långtifrån säkert att de gjort det Toyota tycker man bör göra.

Vad säger expertisen? Vad kan detta underliga beteende bero på? Kan det vara en indikation på något riktigt problem och inte bara en petitess?

Känns som att detta skulle kunna vara en grej som man stör sig mer och mer på med tiden och Toyotas folk verkar själva inte ha en aning. Fast det kan förstås bero på att de inte *vill* veta när de försöker sälja en bil till mig. Kommer jag som befintlig kund kanske det blir annat ljud i källan. :D
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis II 2006-2008, buller och trötta motorer?

Inlägg av cheetah1 »

Hur ser kylarvätskan ut? Hur ser den ut under oljelocket? Ryker den nåt, vitt eller blått, vid kallstart?

Ett känt fel på dom här motorerna, även om jag väl får hoppas att dom hade åtgärdat det 2007, är att topplocksbultarna drar sig ur gängorna, och även om det inte är jättesvårt att fixa om man kan skruva motorer så är det en onödig utgift, och i värsta fall kan det leda till ett generalras. Våran 04 har klarat sig från det, men ryker av någon anledning lite blått vid uppstart när den stått länge och det är kyligt ute. Vet i dagsläget inte varför.
christobald
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 02 jul 2015, 21:38:13
Bilmodell: Carina E
Årsmodell: 1995
PostOrt: Hägersten

Re: Avensis II 2006-2008, buller och trötta motorer?

Inlägg av christobald »

Har inte granskat kylarvätskan än, och inte kollat under oljelocket heller. Men motoroljan är svart, som den skall vara. Den ryker ingenting vid uppstart, helt osynliga avgaser vad jag kan se.

Har läst om topplocksgängor och ras på Avensis, men det hände ju på de icke faceliftade versionerna. Inga motorras är rapporterade på denna ansiktslyfta modellen, vad jag kunnat läsa mig till i alla fall. Sen kanske någon extremt misshandlad och icke underhållen motor rasat förstås, men den här har åtminstone fått oljebyten.

Den beter sig mycket bra i övrigt, allt annat känns rätt, så denna lilla skönhetsfläck med motorn kan vara det som gör att jag letar vidare.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis II 2006-2008, buller och trötta motorer?

Inlägg av cheetah1 »

Den ställer väl om kamtiderna (VVT-i) vid ungefär 3000 varv tror jag, på våran är det ungefär där den vaknar till. Kanske nåt knas med det? Inga felkoder (motorlampa)?

En nackdel med dom, om än liten, är att motorlampan har precis samma färg som resten av instrumenteringen. Mamma hade kört omkring med sin lysande i ett par månader sist när det hade gått en lambdasond, och hon hade inte sett den.
christobald
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 02 jul 2015, 21:38:13
Bilmodell: Carina E
Årsmodell: 1995
PostOrt: Hägersten

Re: Avensis II 2006-2008, buller och trötta motorer?

Inlägg av christobald »

Hittade en annan tråd här om tvekande Avensismotorer. Har man en sån kan man hålla på och byta delar på måfå till dödagar utan komma tillrätta med problemet. Jag undviker detta exemplar och går på nästa istället!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Avensis II 2006-2008, buller och trötta motorer?

Inlägg av Dale »

Haft tvekande motor tidigare. Bytte mack och tvekandets försvann. Dålig soppa på förra macken.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar