ECU problem, ingen gnista Celica gt4 carlos sainz -92

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Herr_sahlin
Inlägg: 70
Blev medlem: tor 11 sep 2014, 23:10:11
Bilmodell: Celica gt4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Borås

Re: EFI problem Celica gt4 -92

Inlägg av Herr_sahlin »

Liten uppdatering: Hållt på med plåtjobb senaste tiden på bilen men har börjat att felsöka igen..

Bränslepumpen har nu ström och tryck finns fram till spridarna. (kabelbrott till pumpen)

Motorlampan tänds inte än när man slår på tändningen. Som tidigare har sagt så jordar ju ECUn lampan och ström finns ner till ecun från lampan. ECUn har ström till sig och jord från sig.

Gnista finns fortfarande inte, ström till tändspole-tändförstärkare-ECU finns.
Kan det vara så att imobolizern som spökar eller hur bryter den?

Vad är det som skiljer Gt4 och CS modellen i ECUn?
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Inlägg av Bempa »

Om immobilizern spökar så startar bilen ändå ett par sekunder innan motorn stängs av.

Gt4 och CS ECU är ej utbytbara med varann vad jag förstått, dock har jag ej testat själv utan bara sånt jag ramlat förbi i farten vid diverse Toyota surfande på nätet. Tycker mig minnas att jag läst någonstans att det skiljer sig lite i utgångarna på ECU´n bl.a.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Herr_sahlin
Inlägg: 70
Blev medlem: tor 11 sep 2014, 23:10:11
Bilmodell: Celica gt4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Borås

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Inlägg av Herr_sahlin »

Vad jag har förstått så är vissa gamla toyota så att när imobolizern inte funkar så dör dom efter nån sekund, medans vissa inte startar alls. Känns som att det skulle kunna vara ECUn med tanke på att alla kablar är genomgångna och jag får inte motorlampan att tända sig, vilket gör att det inte går att kolla felkoder, och att jag inte har någon gnista. Men man vill ju gärna vara på den säkra sidan innan man skickar iväg ECUn på reparation, alternativt lyckas hitta en beggad
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Inlägg av Glenn »

fast har verkligen en CS imobilizer original ? skulle inte tro det.. och är det en eftermonterad kan den uppföra sig precis hur som helst, den jag har i min ST205 vet jag inte vad den bryter, men bilen startar inte alls iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Herr_sahlin
Inlägg: 70
Blev medlem: tor 11 sep 2014, 23:10:11
Bilmodell: Celica gt4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Borås

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Inlägg av Herr_sahlin »

Pratade med toyota idag, -96 kom imoboilizer på celica. Ja som fick för mig att det satt nått på tändlåset :D
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Inlägg av Bempa »

Haha jag reflektera inte ens över det där med immobilizern, även fast jag har full koll på att det inte kom förrens -96 på Toyota.
Så mycket startspärrar som man bråkat med genom åren på dom där Toyotorna med att fladdra dörrar och smattra i låsen.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Inlägg av Glenn »

Herr_sahlin skrev:Pratade med toyota idag, -96 kom imoboilizer på celica. Ja som fick för mig att det satt nått på tändlåset :D
Min 96'a har ingen originalmonterad imobilizer iofs :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Herr_sahlin
Inlägg: 70
Blev medlem: tor 11 sep 2014, 23:10:11
Bilmodell: Celica gt4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Borås

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Inlägg av Herr_sahlin »

Fick tag i en ECU, nyfiken som man är så öppnade man och fick då se att det var något pålött som inte finns i min original ECU.
Bilen startade ändå inte, ingen gnista fortfarande. Men kunde kolla felkoder nu och fick följande felkod som visar på bilen.
Kan det vara så att det är hallgivare som inte funkar, eller tändförstärkarn?
Bilagor
11006184_10153643859138747_1812388928_n.jpg
11006184_10153643859138747_1812388928_n.jpg (87.5 KiB) Visad 3117 gånger
11022789_10153643859053747_1769069143_n.jpg
11022789_10153643859053747_1769069143_n.jpg (39.04 KiB) Visad 3117 gånger
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Inlägg av Pipedreams »

Igf är en återkopplingssignal från tändmodulen. Sitter den fastbultad i sitt fäste? Den jordas nämligen genom det. Den sitter alldeles bredvid tändspolen. Kommer inte ihåg om det står igniter eller ignition Control module på den. Ser den ut att sitta som den ska så dra lossa, spraya, och dra åt skruvarna den sitter med.
Skönt att du fick nån slags reaktion mot innan iaf.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Herr_sahlin
Inlägg: 70
Blev medlem: tor 11 sep 2014, 23:10:11
Bilmodell: Celica gt4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Borås

Re: EFI/ECU problem Celica gt4 carlos sainz -92

Inlägg av Herr_sahlin »

Japp med nya ECUn kunde jag kolla felkoder och motorlampan tänds nu som den ska vid tändning på
Skriv svar