Toyota Corolla -98 Laddar inte!!!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
johanwijk
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 21 jan 2013, 18:55:31
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: stenungsund
Land (Country): Sverige

Toyota Corolla -98 Laddar inte!!!

Inlägg av johanwijk »

Hej!

Jag har problem med min vackra lilla bil. Det är så att en dag så vill den inte starta och vi fick igång den med startkablar, men det var bara temporätt. Vi har testat att byta batteri och så sitter det en ny generator i den, men det vill fortfarande inte ladda batteriet. Finns det något speciellt som man har missat?

Tack i förhand!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Corolla -98 Laddar inte!!!

Inlägg av cheetah1 »

Det bör ju rimligen vara inbyggd laddningsregulator i en sån där, annars hade det varit mitt hetaste tips.
Jordfläta mellan motor och kaross kanske? Bara att mäta sig fram.
Micke2
Inlägg: 617
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota Corolla -98 Laddar inte!!!

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Hur har du konstaterat att den inte laddar?
Mätt spänningen före och efter start?

Det är inte så...
att något drar tjuvström?
att du bara kör mycket korta sträckor?
att det är trassel med startmotorn?


Micke.
johanwijk
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 21 jan 2013, 18:55:31
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: stenungsund
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla -98 Laddar inte!!!

Inlägg av johanwijk »

Spänningen minskar hela tiden medan motorn är igång, började med 12,8 volt, vid 11 volt börjar den bluddra och dör. Har mätt med multimeter över batteri och på anslutningen på generatorn, ingen skillnad, har provat att sätta en startkabel mellan minuspolen och motorblocket, det gav ingen effekt. Kan man koppla loss anslutningen (med tre kablar) från generatorn och se om den börjar ladda?
Bilen körs ca. 10 km varje tillfälle. Det har inte varit något problem med startmotorn. Någon tjuvström drar den inte vad jag vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Corolla -98 Laddar inte!!!

Inlägg av cheetah1 »

Okej, den laddar helt klart inte.

Felsökningspunkt 1: Ladda upp batteriet med en riktig laddare. Detta för att underlätta fortsatt felsökning.

Felsökningspunkt 2: Sätt på tändningen utan att starta. Lyser laddningslampan, den som ser ut som ett batteri?

Om Nej -> Byt lampa och testa om den nu lyser.
Om ja, testa att starta. Om den nu laddar har du löst problemet (troligt).

Lyser inte lampan efter lampbyte, felsök hela vägen från batteri via säkringar, tändningslås, lampa och till ingången märkt IG på generatorn. Någonstans där är det avbrott.

Lös lampan från början eller efter reparation, men laddning ändå uteblir, gå till punkt 3:
Felsökningspunkt 3: Du har mest troligt en ingång på din generator märkt L. Denna ingång ska ha batterispänning hela tiden, normalt sett. Mät därför om du har spänning där. Kolla för säkerhets skull om du får spänning där när du slår på tändningen, men jag har aldrig hört talas om att man skulle sätta ett relä på den ledningen. Denna ledning matar generatorn med spänning för att magnetisera fältet, dvs mer eller mindre aktivera generatorn.
Är det spänningslöst där, felsök från batteri till L via eventuell säkring och eventuellt relä (även om jag som sagt ställer mig tveksam till något relä).

Hittar du inget fel där heller vet jag ärligt talat inte vad felet kan vara. Min gissning är dock trasig laddningslampa. Då får inte regulatorn nån spänning, och då laddar inte generatorn.

Lycka till!

Fotnot: Märkningarna är baserade på Bosch utbytesgenerator till din bil. Eventuellt kan din generator ha andra märkningar.
Fotnot 2: Anledningen till att du inte fick det här utförliga svaret av mig förra gången var ett det var för tidigt på dagen. Jag tänker bäst på kvällen/natten. :)
johanwijk
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 21 jan 2013, 18:55:31
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 87
PostOrt: stenungsund
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla -98 Laddar inte!!!

Inlägg av johanwijk »

Felet var drivremskivans vulkning som var utsliten, när bilen ville ladda började den slira. Köpte ny remskiva på Toyota för ca. 1500:- och bilen går som en klocka igen. Har dock en generator för mycket som förmodligen aldrig kommer behöva bytas.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla -98 Laddar inte!!!

Inlägg av Glenn »

skumt fel, är skivan allttså ihopvulkad av två delar ? typ själva remdelen och centrum ?


Ang laddningslampan gäller väl inte det på elektroniska regulatorer ? äldre mekaniska behövde ju "startström" genom lampan för att funka dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar