(Corolla -96) justera handbroms - hur lite frigång är ok?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
gubbkeps
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 21 dec 2014, 22:04:49
Bilmodell: Corolla Kombi 1.6 XLi
Årsmodell: 1996
PostOrt: Göteborg

(Corolla -96) justera handbroms - hur lite frigång är ok?

Inlägg av gubbkeps »

Fick en tvåa på handbromsen i besiktningen. Nu har jag plockat av trummor, tvättat med bromsrengöring och smörjt med biltemas bromsoksfett (sprayvarianten). Ser ut som att man kan slita på bromsdetaljerna (trumma, backar, justering) ett tag till. Inget av detta som behöver bytas just nu mao, men möjligen handbromswire. Har inte kikat på den.

Jag justerar på stjärnhjulet/kugghjulet genom hålet på baksidan. Det verkar knepigt att få tillräcklig bromsverkan på handbromsen (vid rekommenderade 4-7 klick) utan att backarna ligger an något när jag släpper handbromsspaken. Jag drog upp handbromsen ca fyra klick och justerade stjärnhjulet så att bromsen låg an. När jag släpper handbromsen får jag inte trumman att rotera lätt. Hur mycket friktion är ok? Kommer bromsarna börja ryka eller är detta normalt?

Ytterligare en grej: när jag lyfter på spärren till stjärnhjulet märkte jag att en av backarna rör sig något i höjdled. Är det korrekt beteende? Funderade på om detta är anledningen till hela problemet, dvs att backarna inte är helt centrerade efter justeringen.

Har inte rört justeringen av handbromswiren inne i kupén än. Är detta nödvändigt?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: (Corolla -96) justera handbroms - hur lite frigång är ok

Inlägg av Glenn »

rent generellt så brukar man behöva köra och använda handbromsen lite innan man justerar igen för det ska vara bra.. ligger det emot lite bara så slits det snabbt av.

jag brukar justera så det ligger an, och sen släppa tills det går fritt, det brukar bli bra.

bilprovningen har ganska låga krav på handbroms så har man fixat hyfsat brukar det gå igenom.

man ska generellt inte justera inne i kupen annat än vid wirebyte, men har nån varit där och skruvat innan så..


med höjdled, menar du från sidan av bilen sett då ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
gubbkeps
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 21 dec 2014, 22:04:49
Bilmodell: Corolla Kombi 1.6 XLi
Årsmodell: 1996
PostOrt: Göteborg

Re: (Corolla -96) justera handbroms - hur lite frigång är ok

Inlägg av gubbkeps »

Mycket bra upplysningar, tack Glenn :-) När jag lyfte spärren på ena sidan (med trumman av) märkte jag att backen på samma sida som spärren (till höger) lyfte sig något uppåt, och sänkte sig när jag sänkte spärren. Var lite osäker på om backarna skall vara rörliga på detta vis?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: (Corolla -96) justera handbroms - hur lite frigång är ok

Inlägg av Glenn »

det beror på vilken typ av trumbroms det är, antagligen har du samma som jag har på min celica (?) och isåfall är det fullt normalt att dom kan röra sej lite.

har man samma typ som på en MC ska dom inte kunna röra sig men det ser man sällan på bilar, inte moderna iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar