Missljud Corolla -93

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
LennartH
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 25 okt 2014, 21:58:46
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1993
PostOrt: Fjugesta

Missljud Corolla -93

Inlägg av LennartH »

Ljudet kommer från framvagnen och jag tänkte först att det kanske var framhjulslagren. Ett slags sjungande ljud med en rytmisk puls. Lyfte varje sida för sig och lät hjulen snurra med femman i. På vänster sida det där lite sjungande ljudet. Men på höger sida.... :shock: När högra hjulet hängde fritt hördes ett starkt "gnagande" ljud ungefär som kuggar som går mot varandra på ett otrevligt sätt. Jag lokaliserade det till inre drivknuten eller däromkring, alltså typ växellådan eller nåt lager eller drivknut eller vad?
Jag spelade in med mobilen för den som orkar lyssna :) . Först vid färd och sedan med höger sida upphissad. Ljudet vid körningen går inte fram ordentligt via mobilen tyvärr, men kanske går det att få en uppfattning.

Användarens profilbild
jlhp
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 01 mar 2011, 16:53:57
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Missljud Corolla -93

Inlägg av jlhp »

Hej!

Hörs ju ganska bra vad det är för typ av missljud, men jag kan tyvärr inte säga vad som är fel. Har du lokaliserat det till området runt inre drivknuten och damasken är hel så lutar det kanske åt något med diffen. Hoppas någon annan på forumet kan hjälpa dig.

Återkom hur som helst gärna när du löst det så kan vi andra också lära oss något :)
Skriv svar