Drivknutsdamasker Corolla -88

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
keihin
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 16 nov 2014, 15:27:22
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skellefteå

Re: Drivknutsdamasker Corolla -88

Inlägg av keihin »

Haha bra tips där att limma ihop dem i förväg! :thumbup: :roll:

Jag skämtar inte när jag säger att det var helt galet enkelt med en universaldamask och en plastkona, jag har kämpat å bytt damasker själv på flera bilar av olika fabrikat, detta var dock första Toyotan och med plastkonan helt klart det damaskbyte som gick snabbast och smidigast! Och konan funkar nog till de flesta märken...

Notera dock vilken typ av damask jag köpte! Den är gjord för att töjas och krängas över knuten, med en damask av orginalmodell hade det nog varit omöjligt, gissar att den hade spruckit innan inre hålet gått över knuten...

Det finns lösa yttre drivknutar till min Corolla att köpa både på Biltema och på drivknuten.se, 550-600:-/st inkl damask o tillbehör. Jag gissar att det är bra mycket mindre än Toyota vill ha för en ny knut komplett med axel? Och således knappast dyrare än begagnade knutar m axel från bildemonteringen.
När det blir dags för byte av yttre drivknutar så kommer jag att kapa bort den gamla knuten och trycka dit en ny på befintlig axel.
Man får väl hålla tungan rätt i mun när man kapar genom navet/innersta biten på knuten för att inte skada splinsen!

Solens andra fläck verkar vara placeringen av oljefiltret på min 1.6 16V...knappt synligt, under grenröret! Det är liksom inte frågan OM man bränner sig... ;)

Så till nästa service ska jag skaffa en annan typ av oljefilteravdragare, typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-12976/

Den greppar 70-125mm, någon som vet om det funkar på Corollans små oljefilter?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Drivknutsdamasker Corolla -88

Inlägg av Glenn »

Förr sålde mekonomen "quickboot" delbara damasker som inte var gjorda av gummi utan nån slags teflonliknande plast, dessa var lättare att limma och höll riktigt bra.. tyvärr säljer dom inte dessa längre.

Delbara gummidamasker har jag ingen bra erfarenhet av heller, då dom inte brukar hålla.. men nåt år kan dom ju hålla ihop iaf.

När jag läser det du skriver blir jag ju sugen på att testa med en töjbar damask, fast nu har jag iofs redan köpt en delbar..

Om dom säljer lösa knutar ska dne ju gå att få bort, och efterssom innersta delen är så hård ska man kunna spräkca bort den, i värsta fall får man väl kapa lite och sen spräcka ? ..fast bara man kapar sönder ytterdelen så bara centrumet är kbvar kan man väl å andra sidan trycka in spääringen och dra loss den med.

Jag skulle ju helst byta min knut efterssom nya kostar drygt 600 spänn (inkl damask..) och jag kört med trasig damask ett tag.. men jag vill liksom inte ta tag i jobbet :/
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Drivknutsdamasker Corolla -88

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev: När jag läser det du skriver blir jag ju sugen på att testa med en töjbar damask, fast nu har jag iofs redan köpt en delbar..
Sagt och gjort, den delbara återlämnad och en stretchdamask inköpt, samt konan :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
keihin
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 16 nov 2014, 15:27:22
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skellefteå

Re: Drivknutsdamasker Corolla -88

Inlägg av keihin »

Blir intressant att höra ditt utlåtande efter montering! :thumbup:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Drivknutsdamasker Corolla -88

Inlägg av Glenn »

Ska se om jag kan fixca det i helgen, beror på utetemp, annars får det bli efter jag röjt i garaget.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
jlhp
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 01 mar 2011, 16:53:57
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Drivknutsdamasker Corolla -88

Inlägg av jlhp »

[quote="keihin"]

Notera dock vilken typ av damask jag köpte! Den är gjord för att töjas och krängas över knuten, med en damask av orginalmodell hade det nog varit omöjligt, gissar att den hade spruckit innan inre hålet gått över knuten...

Tack, det är noterat :)
Skriv svar