Hårda vs mjuka bromsbelägg

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Hårda vs mjuka bromsbelägg

Inlägg av Eke »

De som kör typ bana och så brukar ju montera lite hårdare bromsbelägg.
För oss vanliga Svenssons vad är fördelarna med dessa belägg?
Borde ju hålla längre samt inte damma så mkt jämfört med vanliga belägg eller?
Nackdel då... Sliter det mer på bromsskivorna?
Senast redigerad av Eke den tis 28 okt 2014, 20:48:32, redigerad totalt 1 gånger.
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Hårda va mjuka bromsbelägg

Inlägg av SueCia »

Eke skrev:De som kör typ bana och så brukar ju montera lite hårdare bromsbelägg.
För oss vanliga Svenssons vad är fördelarna med dessa belägg?
Borde ju hålla längre samt inte damma så mkt jämfört med vanliga belägg eller?
Nackdel då... Sliter det mer på bromsskivorna?
En stor nackdel är att bromsverkan är sämre än originalbeläggen, tills dom har blivit varma, då är det bättre. Men troligast så är nog beläggen bara ljumma när man ska panikbromsa.

Jag har bytt till greenstuff belägg vilka ska vara "ganska hårda" och det känns en otrolig skillnad mot original, hade aldrig bytt om jag visste att det skulle bli såhär. Inte på något sätt trafikfarligt, men nog fan är dom sämre än original utan tvekan.
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Hårda va mjuka bromsbelägg

Inlägg av Rastaman »

Hade EBC redstuff på T-sporten, funkade helt klart utan bekymmer på gatan men orkade ändå inte med riktigt på bana.
På nuvarande bilar (en miata och en Lancer Evo3) kör jag Carbotech belägg som är "riktiga" prylar jämför med EBC och de funkar kalas på gatan fast de gnisslar riktigt rejält när de är kalla. Carbotech är kända för att vara ganska snälla mot skivorna jämfört med andra riktiga rejsbelägg. Och på bana är det galet vilken skillnad hur bra de är.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hårda va mjuka bromsbelägg

Inlägg av Glenn »

Det är ju en förenkling att kalla belägg för hårda eller mjuka, bromsbelägg är en hel vetenskap, och man kan inte göra belägg som är bra på allt, så det blir alltid en kompromiss.

Om beläggen ska klara hög temperatur (undvika fadeing) så brukar dom funka dåligt kalla, ska dom "betta" bra så brukar dom slita skivor, och ska man ha vassare belägg rent allmänt brukar dom damma och gnissla.

Det man gör när man byter är egentligen att man väljer andra saker att prioritera än vad tillverkaren gjorde från början, biltillverkaren tycker tex att det är viktigt att dom inte dammar och gnisslar, det skiter man oftaast i om man kör på bana eller bara mer aktivt.. Samma sak med att beläggen på en standardbil MÅSTE funka kalla, det behöver inte specialiserade banbelägg göra.

Jag har hört alldeles för mycket negativt om EBC för att köpa sådana, så jag kör TRD black på ST205'an, dom är märkbart annorlunda än original iaf, till det positiva tycker jag.

Här är ett diagram på egenskaperna på ett TRD black och ett originalbelägg:

Bild

Man kan ju se att man offrat dammighet, hållbarhet och gnissel för att istället få mer "körinriktade" egenskaper.

Om man istället tittar på TRD red (som enbart är avsett för bankörning) så har man helt andra egenskaper på det.

Bild

..Dock så funkar inte dessa kalla, vilket gör dom olämpliga på gatan, medans TRD black är avsedda för folk som vill ha nåt vassare på gatan.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Hårda vs mjuka bromsbelägg

Inlägg av Eke »

Original är bäst för en vanlig svensson alltså
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Hårda vs mjuka bromsbelägg

Inlägg av PierreW »

Eke skrev:Original är bäst för en vanlig svensson alltså
Jag har kört med EBC greenstuff på Volvon, håller länge, gnisslar inte och dammar mindre. Inga problem med kalla bromsar heller.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Hårda vs mjuka bromsbelägg

Inlägg av Eke »

Sliter det mer på skivorna om man tex byter till EBC greenstuff?
Skriv svar