Mr2 turbo får ingen gnista,

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
BragMeister
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 20 dec 2013, 14:00:04
Årsmodell: 1992
PostOrt: Norrköping

Mr2 turbo får ingen gnista,

Inlägg av BragMeister »

Kom körandes på E20 och biljävel stendog, inga ryck eller något, efter lite Mekk kom det ju fram att jag saknade gnista, beställde nytt fördelarlock+ rotor och hängde samtidigt dit andra tändkablar.
efter att jag hängt dit dom nya delarna, så testa jag på ett stift och jag fick gnista! gänga i nya stift och hängde på tändkablarna, och försökte starta bilen.. Men inte.. Nehepp tänkte jag och drog upp ett stift och kika, och då fick jag ingen gnista alls(!) jag har mätt på tändspolen och den skickar 12v på tändning och mer när man vrider om nyckel. Bytt alla säkringar med går att tilläggas..

Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Har jag fått några måndags ex på delarna? Eller har jag missat något?

Bilen är en mr2 gen2-92
tomme
Inlägg: 99
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 20:51:08
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Re: Mr2 turbo får ingen gnista,

Inlägg av tomme »

http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 10&t=11105
Liknar lite av ovanstående och + att tändspolen är ju misstänkt.
Men det är ju inte lätt om man inte vet om du t ex körde över ett gupp innan och det har orsakat glapp..
Men E20 har kanske inga större gupp.. :mrgreen:
BragMeister
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 20 dec 2013, 14:00:04
Årsmodell: 1992
PostOrt: Norrköping

Re: Mr2 turbo får ingen gnista,

Inlägg av BragMeister »

Börjar få psykbryt på bilen.. Så tar ett litet break från skruvandet sålänge..
Nej men jag kom på E20 ( inga gupp/ ojämnheter ) och låg i ca 90km/h och bilen bara dog, inga ryck/ ojämnheter innan! bara dog! Hjälp skulle uppskattas! Iaf nån som har nån idé?

// Ola
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Mr2 turbo får ingen gnista,

Inlägg av kribbe »

Är bilen modifierat nåt? Om det kan vara det som spökar.
Annars är där ju tändförstärkaren (ignitern) med som kan krångla om där inte är gnista.
Eftersom den dog rätt av bara så känns det som defekt tändspole eller igniter.
BragMeister
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 20 dec 2013, 14:00:04
Årsmodell: 1992
PostOrt: Norrköping

Re: Mr2 turbo får ingen gnista,

Inlägg av BragMeister »

Bilen är nog ett ihop plock av det mesta, jag vet helt ärligt inte vad som är gjort med den, sitter iaf en greddy t06 turbo i, och en omlödd box? ( köpte den i detta utförande)

Okay? Men finns det något direkt sätt att mäta på vad som kan vara trasigt? Tex att tändspolen ska skicka ett visst antal etc? Och i så fall vad mätvärdet ska ligga på? För känns lite sådär att bara köpa delar och gissa sig till felet/n, :/
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Mr2 turbo får ingen gnista,

Inlägg av kribbe »

BragMeister skrev:Bilen är nog ett ihop plock av det mesta, jag vet helt ärligt inte vad som är gjort med den, sitter iaf en greddy t06 turbo i, och en omlödd box? ( köpte den i detta utförande)

Okay? Men finns det något direkt sätt att mäta på vad som kan vara trasigt? Tex att tändspolen ska skicka ett visst antal etc? Och i så fall vad mätvärdet ska ligga på? För känns lite sådär att bara köpa delar och gissa sig till felet/n, :/
Jag ska se om jag kan hitta värdena. Jag har själv felsökt tändspole och sånt innan när jag inte hade hade problem med gnistan på min Celica GT4:a.
BragMeister
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 20 dec 2013, 14:00:04
Årsmodell: 1992
PostOrt: Norrköping

Re: Mr2 turbo får ingen gnista,

Inlägg av BragMeister »

Skulle vara sjukt snällt! Tack! :)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Mr2 turbo får ingen gnista,

Inlägg av kribbe »

i denna filen står det hur man felsöker tändsystemet på en motor med motorkoden: 3SGTE (brukar vara den motorn i MR2 turbo).
Bilagor
Felsök tändning 3SGTE Motor.pdf
(92.66 KiB) Nerladdad 211 gånger
BragMeister
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 20 dec 2013, 14:00:04
Årsmodell: 1992
PostOrt: Norrköping

Re: Mr2 turbo får ingen gnista,

Inlägg av BragMeister »

Tusen tack!! Precis vad jag behöver! Hoppas bara jag kan luska ut var problemet sitter.. Haha :)
Skriv svar