Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Igår fick toyotan agera min dailydriver hela dagen. Åkte till jobb, på möten och följde med en polare och tittade på ett hus.
Körde ca 20mil totalt. Känner nu när det börjar bli lite kallare på kvällarna att jag har lite justeringar att göra på kallstarten.
Den har bristfällig tomgång och lite svårare att starta när de kryper ner under 10grader.
Men så fort vattentempen kryper över 20-25grader stabiliserar den sig direkt. Så ska försöka se över det där lite.
Slänger in en bild på maskinrummet, Vet inte om jag gjort det ännu.
Planerna här är byta den blåa silikonslangen till svart. Hade en men kapade den för kort!!
På sikt byta ut den blå 44mm TIAL-wgn till en svart 60mm
Byta ut den blåa TIAL-dumpen till en svart.
Kommer även lacka IC´n svart
Finnas massor med småsaker att förbättra, men får bli babysteps nu så allt funkar! =)
Körde ca 20mil totalt. Känner nu när det börjar bli lite kallare på kvällarna att jag har lite justeringar att göra på kallstarten.
Den har bristfällig tomgång och lite svårare att starta när de kryper ner under 10grader.
Men så fort vattentempen kryper över 20-25grader stabiliserar den sig direkt. Så ska försöka se över det där lite.
Slänger in en bild på maskinrummet, Vet inte om jag gjort det ännu.
Planerna här är byta den blåa silikonslangen till svart. Hade en men kapade den för kort!!
På sikt byta ut den blå 44mm TIAL-wgn till en svart 60mm
Byta ut den blåa TIAL-dumpen till en svart.
Kommer även lacka IC´n svart
Finnas massor med småsaker att förbättra, men får bli babysteps nu så allt funkar! =)
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Körde konbana i helgen igen!
Efter jag fått ordning på bromsservot så funkade faktiskt bromsarna betydligt bättre.
Fördelade bromsverkan fram och bak på ett mycket mer balanserat sett.
Filmade jag? Nope.... Får se om nån annan gjorde.
Efter jag fått ordning på bromsservot så funkade faktiskt bromsarna betydligt bättre.
Fördelade bromsverkan fram och bak på ett mycket mer balanserat sett.
Filmade jag? Nope.... Får se om nån annan gjorde.
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Dags att knacka stift!
Det verkar som den betydligt kallare luften ger mer mos i maskinen.
Och jag verkar släcka gnistan på stiften när jag närmar mig toppeffekt i registret.
Kör med NGK 8or med original gap, Knackar till 0,5 så får vi se om det gör nån skillnad.
Det verkar som den betydligt kallare luften ger mer mos i maskinen.
Och jag verkar släcka gnistan på stiften när jag närmar mig toppeffekt i registret.
Kör med NGK 8or med original gap, Knackar till 0,5 så får vi se om det gör nån skillnad.
-
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Sunhultsbrunn
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sunhultsbrunn
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
ska du åka på gatebil till helgen eller?:)
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Nej tyvärr inte.
Jag har varken tid eller råd känner jag =)
Dessutom har jag nått irriterande problem med triggern.
Så fort jag får en rejäl ökning i effekt så börjar den missa triggern.
Det är inget problem om jag smyger genom registret. Men stampar jag till så börjar den missa när effekten kommer.
Hur har ni andra löst triggern på veven? Eller kör ni enbart på en kamlösning? Hur isåfall?
Jag har varken tid eller råd känner jag =)
Dessutom har jag nått irriterande problem med triggern.
Så fort jag får en rejäl ökning i effekt så börjar den missa triggern.
Det är inget problem om jag smyger genom registret. Men stampar jag till så börjar den missa när effekten kommer.
Hur har ni andra löst triggern på veven? Eller kör ni enbart på en kamlösning? Hur isåfall?
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Visst körde du gen2 tråg? Då kan du köra 5sfe oljepump med triggergivare och gen4 och beams vevaxeldrev med tandhjul. Enda krånglet är att vid tdc kommer första tanden efter "missing" ha passerat givaren med ca 270grader. Inte alla sprut man kan justera så långt. I värsta fall drar man ett nytt kilspår i drevet så man får triggern där man vill.
http://members.iinet.net.au/~totenkopf/trigger.JPG
http://members.iinet.net.au/~totenkopf/trigger.JPG
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Näe, jag kör Morosotråget.
Men de borde väl passa ändå?
Hur är prestandan i den oljepumpen?
Men de borde väl passa ändå?
Hur är prestandan i den oljepumpen?
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Jo men moroso är för gen2. Den oljepumpen har högre kapacitet än gen2 3sgte.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Intressant.
Nån som kan skaka fram artikelnummer för "rätt" oljepump och hjul med givare?
Nån som kan skaka fram artikelnummer för "rätt" oljepump och hjul med givare?
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Pump: 15100-74030
Drev vevaxel: 13521-88560
Triggergivare: 90919-05017
Drev vevaxel: 13521-88560
Triggergivare: 90919-05017
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374