sänka bilen monteringskostnad=Dyrt

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

sänka bilen monteringskostnad=Dyrt

Inlägg av Eke »

Hörde mej för vad de skulle kosta att sänka min Auris på en Toyota verkstad. ... Arbetskostnad inkl hjulinställning ville de ha 6000 kr för.... Är det normalt att de kostar så mkt?
Jag tycker det låter väldigt dyrt.
Nu har ja inte kollat hur de ser ut på bilen men jsr
svårt att tro att de skulle va krångligare än på andra bilar eller?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: sänka bilen monteringskostnad=Dyrt

Inlägg av Glenn »

Hur skulle sänkningen göras då ?

Ska man sänka på ett bra sätt brukar man ju åtminstonde byta alla fjädrar, och lite beroende på fjäderbenens konstruktion så kan det vara tämligen bökigt, först ska dom loss, sen ska dom isär, fjädrarna ska bytas, sen ihop och sen monteras, och förstås, en hjulinställning.

Vet inte vad din toyotaverkstad tar i timmen, men över tusenlappen lär det väl vara ? ..säg en tusenlapp då, isåfall är det 6 timmar arbete, det är nog inte så lätt att göra det snababre skulle jag tro.

Ska man vara riktigt seriös ska man väl byta dämpare också.. men det görs nog sällan.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: sänka bilen monteringskostnad=Dyrt

Inlägg av Eke »

Jo det är ju fjädrarna som skall bytas..
Själv har ja bytt fjädrar förr på andra bilar dock ej Toyota men har för mej man gjorde de på en kväll.
Kanske betydligt krångligare på Toyota ja vet inte?
Tyckte 6000kr lät dyrt i arbetskostnad men de kanske tar såpass lång tid på en sån bil även om man är mekaniker och har tillgång till rätt och bra grejer.
Pottosson
Inlägg: 80
Blev medlem: tis 15 feb 2011, 19:34:55
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
Ort: Gunnebo

Re: sänka bilen monteringskostnad=Dyrt

Inlägg av Pottosson »

Oj, ja de låter riktigt dyrt..!
Jobbar som tekniker på en toyota verkstad.!
Att byta fjädrar är krångligt hemma men på verkstaden med lyft o "riktiga" grejer är de inte så farligt
Jag sänker alla mina bilar, vanliga bruksbilar sätter jag sänkfjädrar på, lite styvare o mycke snyggare
På min lekbil sätter coilovers. Massor av justeringar för o få bilen som jag vill ha den.!

Men rent fjäder byte på mina avensis t22 sen t25 sen t27 har tagit ca 1,5timme i lungt tempo
(Stressar inte med min bil)

Vi tar 1300:- för hjulinställning

Säger vi 2h i arbete a1000kr + 1300 = 3300kr
Så 6000:- låter grymt dyrt..!
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: sänka bilen monteringskostnad=Dyrt

Inlägg av MagnusS »

Är det mcpherson ben på den runt om bör man debitera minst 3-4h anser jag om man vill tjäna pengar som verkstad. En hjulmätning kostar 1000-1500:-

6000 är alltså i överkant, Men inte helt orimligt om man ligger runt 1000+moms/h

Kanske är så att de inte är jätteintresserade av att sänka bilar på den verkstan?

Få verkstan leverera sänkfjädrarna eller har du med materialet?
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: sänka bilen monteringskostnad=Dyrt

Inlägg av Eke »

Tog en snabbtitt och i fram sitter det mcpherson men i bak sitter fjädern och dämpare för sig vad man nu kallar den konstruktionen?
Det var bara arbetskostnad ja fick pris på.... Tänkte köpa fjädrar på annat håll.
Walle_71
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 29 aug 2013, 16:27:48
Bilmodell: Corolla 2.0 Hybrid
Årsmodell: 2019
PostOrt: Åkersberga
Land (Country): Sweden

Re: sänka bilen monteringskostnad=Dyrt

Inlägg av Walle_71 »

Det är nog ett standard pris. Jag bytte på min förra Auris 1.8'a och med allt arbete och nya (trd?)fjädrar kostade det 8000 genom Toyota.
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: sänka bilen monteringskostnad=Dyrt

Inlägg av Eke »

Mm jag fick ett pris på 8300 kr om jag köpte Toyota trd fjädrar.
Dessa fjädrar sänker bara 25 mm.
Skriv svar