Trasigt hybridbatteriet i prius-07

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
niklasavensis
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 20:57:40
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 8

Trasigt hybridbatteriet i prius-07

Inlägg av niklasavensis »

Jag köpte mig en Prius -07a för ca 6 månader sedan. Den hade då gått 15900 mil och är servad som den ska. I torsdags tändes motorlampan inkl några andra gula lampor. Enligt instruktionsboken skulle man kontakta Toyota för felsökning. Detta gjordes och efter en stund fick jag beskedet, hybridbatteriet är trasigt och måste bytas!! Kostnad ca 19000kr för ett nytt eller 10600kr för ett begagnat! Bilen köptes på Holmgrens i Jönköping, av någon anledning var det inte TKG (toyotas kvalitetsgaranti) på den, varför vet jag inte.
Jag har idag kontaktat dem och frågat hur de eller Toyota ställer sig till detta, och väntar på svar.
Jag hoppas på nån typ av goodwill, då det man kan läsa om priusen är att de bara skulle ha bytt ut en handfull med batterier på alla bilar som är sålda i Sverige!
Jag har kört 1000mil med den så dagens mätarställning är just under 17000mil.

Någon som har varit med om liknande eller har något bra tips för att lösa detta på bästa smidigaste och framförallt på mest ekonomiskt vis? Tacksam för allt!

De felkoder de fick var:
POA80 replace hybrid batterypack (pending)
P3020 battery block10 becomes weekend (pending)
B1421 solar eller soler sensor circnit( passenger side( current)
C2318 low voltuse error (power supply malfunction ( current)

Jag fick dem handskrivna så det kan finnas felstavningar då personens skrivstil var svårläst.
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Trasigt hybridbatteriet i prius-07

Inlägg av fredrik mkIII »

8 år eller 16000 mil är garantin på tyvärr :/ det finns mycket att googla på detta men det är inte direkt vettigt att lösa detta själv. Oftast så är bara en eller flera celler i batteriet trasiga och har man två trasiga batterier kan man i regel få ihop ett helt. Jag tror bara Toyota säljer hela batterier.
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Trasigt hybridbatteriet i prius-07

Inlägg av Muda »

TKG har garanti på hybridbatterier till och med 20.000 mil alt 10 år.

Så det hänger på vad som händer.

Känns ju spontant som om de från början borde ha registrerat det.

"Vanlig" TKG sträcker sig till 15.000 mil för övrigt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Trasigt hybridbatteriet i prius-07

Inlägg av Glenn »

Har inte toyota flertalet gånger skrytit med att man faktiskt kan byta enstaka celler av batteriet individuellt ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Trasigt hybridbatteriet i prius-07

Inlägg av Prankster »

Har bytt några hybridbatterier och har bara bytt kompletta enheter. det går att skruva isär dom, men tror inte det går att köpa lösa celler, inte sist jag titta, men det är ett par år sedan. Men misstänker att toyota inte vill att man börjar pilla i batterierna hur som helst egentligen.

För samtidigt så kan man ju gå in med toyotas dator o se vilken cell som är dålig, så omöjligt är det ju inte.
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
niklasavensis
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 20:57:40
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 8

Re: Trasigt hybridbatteriet i prius-07

Inlägg av niklasavensis »

Det slutade med att jag fick betala batteriet och arbetet själv. Toyota eller Holmgrens bil ville inte kännas vid felet. De hänvisade bara till att bilen tyvärr gått 900 mil över garantin.
Förtroendet för driftsäkra bilar är lågt! Jag satte i ett nytt och fick med det 3 års gáranti på batteriet.
Dock ska bilen bort snarast möjligt! Ska bara köra in de sprillans nya sommardäcken, och 19800kr först.... Men 87000kr går den iväg för!
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Trasigt hybridbatteriet i prius-07

Inlägg av Muda »

niklasavensis skrev:Det slutade med att jag fick betala batteriet och arbetet själv. Toyota eller Holmgrens bil ville inte kännas vid felet. De hänvisade bara till att bilen tyvärr gått 900 mil över garantin.
Förtroendet för driftsäkra bilar är lågt! Jag satte i ett nytt och fick med det 3 års gáranti på batteriet.
Dock ska bilen bort snarast möjligt! Ska bara köra in de sprillans nya sommardäcken, och 19800kr först.... Men 87000kr går den iväg för!

Tycker fortfarande att det låter konstigt. Precis som jag nämnt ovan så sträcker sig TKG's hybridgarantier t.om 20.000 Mil eller 10 år.

Så även om det inte finns mycket anledning att regga en som kanske gått 14900. Så finns ju fortfarande hybridgaranti i TKG.

Enstaka Cellpack går även de att byta. Toyota tillåter däremot inte en återförsäljare att bara beställa hem enstaka, man måste då skicka in massa börvärden etc, innan man ens kan beställa det.

Antar att ÅF har beställt komplett batteri av någon anledning.
ToyodaPrius
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 21 jul 2014, 20:53:29
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2008
PostOrt: 21100

Re: Trasigt hybridbatteriet i prius-07

Inlägg av ToyodaPrius »

Holmgrens Jönköping verkar inte vara Toyota-handlare, då är det inte konstigt att tkg-garanti inte gäller.

Jag köpte nyligen en tkg-prius lite dyrare än jag hade velat just pga garantierna. Värt ett par tusenlappar extra för att slippa vara nojig.

Fattar dock inte varför du säljer den så snabbt efter att du har råkat ut för det värsta som kan hända en Prius? Då har du ju minst 15' mil där du slipper oroa dig för batteriet iallafall.

Jag har haft en Prius där förra ägaren fick byta batteri vid 16900 mil. Mellan 16-17' mil verkar vara gränsen då det är dags att sälja Priusarna :)
Prius
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 02 maj 2015, 11:17:17
Bilmodell: Prius.
Årsmodell: 2000
PostOrt: Sollentuna

Re: Trasigt hybridbatteriet i prius-07

Inlägg av Prius »

niklasavensis skrev:Jag köpte mig en Prius -07a för ca 6 månader sedan. Den hade då gått 15900 mil och är servad som den ska. I torsdags tändes motorlampan inkl några andra gula lampor. Enligt instruktionsboken skulle man kontakta Toyota för felsökning. Detta gjordes och efter en stund fick jag beskedet, hybridbatteriet är trasigt och måste bytas!! Kostnad ca 19000kr för ett nytt eller 10600kr för ett begagnat! Bilen köptes på Holmgrens i Jönköping, av någon anledning var det inte TKG (toyotas kvalitetsgaranti) på den, varför vet jag inte.
Jag har idag kontaktat dem och frågat hur de eller Toyota ställer sig till detta, och väntar på svar.
Jag hoppas på nån typ av goodwill, då det man kan läsa om priusen är att de bara skulle ha bytt ut en handfull med batterier på alla bilar som är sålda i Sverige!
Jag har kört 1000mil med den så dagens mätarställning är just under 17000mil.

Någon som har varit med om liknande eller har något bra tips för att lösa detta på bästa smidigaste och framförallt på mest ekonomiskt vis? Tacksam för allt!

De felkoder de fick var:
POA80 replace hybrid batterypack (pending)
P3020 battery block10 becomes weekend (pending)
B1421 solar eller soler sensor circnit( passenger side( current)
C2318 low voltuse error (power supply malfunction ( current)

Jag fick dem handskrivna så det kan finnas felstavningar då personens skrivstil var svårläst.
Man kan köpa hela batteriet från skrotar i Sverige, inte någon svårighet att montera utan risker.
Eller om man vet vilket batteriblock under batterikåpan som det är fel på så byter man ut det blocket bara. Hur man mäter upp vart block kan man googla på, blocken skall ha samma spänning om de är hela.
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Toyota ... teri/Alla/
Här kan man köpa delar till batteripacket vilket möjligen kan bli billigare.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... l&_sacat=0
Varning bara då det är högspänning i batteriet, kräver kunskap om el om man tar av plåtkåpan runt batteriet.
Skriv svar