Nytt liv åt känd mr2 turbo
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Sunhultsbrunn
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sunhultsbrunn
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
beställt ett alu remhjul som borde komma i början på nästa vecka sen ska grejerna in till motorslip, och sen ska de bara plockas ihop:)!
fick de att låta väldigt lätt tycker jag;) mycket grejer kvar men känns som de stora är gjort snart i alla fall!!
fick de att låta väldigt lätt tycker jag;) mycket grejer kvar men känns som de stora är gjort snart i alla fall!!
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Inte till vevaxeln hoppas jag? http://www.gt4oc.net/forums/viewtopic.php?f=24&t=135264
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Sunhultsbrunn
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sunhultsbrunn
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Ja kunde inte se länken:( måste tydligen va medlem
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Sorry, det handlar om en knäckt vevaxel på en i stort sett standard motor med remskiva i alu. Vevaxeln vibrerar (självsvänger) med en viss frekvens och original remskiva med gummi dämpar dess vibrationer. Med en i alu stannar vibrationerna i vevaxeln och man riskerar att knäcka den.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Sunhultsbrunn
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sunhultsbrunn
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Jaha:o men mr2 remskivan har ju ingen vibbdämp original och allt ska ju balanseras så ja hoppas de går bra;) får väl se om dom skriker rakt ut när dom ska balansera då:p min original skiva sprack när ja skulle ta bort den, den tyckte nog ja va lite hårdhänt så ja behöver en ny så de va därför ja köpte ny
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Jo nog är det gummi i originalremskivan allt.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Sunhultsbrunn
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sunhultsbrunn
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Jaha, de har jag nog missat bara;)
Driver även bara generatorn med rem så de går inte så tungt heller så jag tror att de är lungt:)
Driver även bara generatorn med rem så de går inte så tungt heller så jag tror att de är lungt:)
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Det är inte det det handlar om. Vibrationerna ska tas ut i gummit. http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_balancer
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Sunhultsbrunn
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sunhultsbrunn
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Jo de förstår jag:) får kolla va min motor kille säger då kanske i alla fall:) annars får jag väl ha den som garagekonst;)
-
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Sunhultsbrunn
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sunhultsbrunn
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Fan nu gjorde du mig nervös ju:P
har läst på lite och alla verkar ha olika tankar om skivan!
tror ej att sw20 remskivan har något gummi men de kan mycket väl vara så att vikten i den agerar som motvikt för svängningar i veven, men när ja nu ska vikta och balansera vevpartiet, och så är de ju lättare kolvar och stakar, så borde man ju få bort de mesta av detta fenomen? sen så verkar många tro att orginalskivan mest är till för komfort alltså att motorn skall gå mjukare, alltså typ samma som balansaxlarna skall göra. och att den ska gå mjukare spelar absolut ingen roll för mig för allt vibrerar och låter illa så de lilla den hjälper för det gör nog inte så mycket:P
och till sist så jag inte är helt ute och seglar så är de väl så att jag ska använda 3s remskivan och inte 5s då den är större i diameter?
finns någon firma i australien tror jag som tillverkar en remskiva som är testad till 1500hk men den kostar där efter också, så ett billigare alternativ är att föredra för en hobbyåkare som jag!!
har även funderat på veven, jämförde den med 3s veven. 3s veven är så kallat yxad på motvikerna för att underlätta varv. det är inte 5s veven den är mer som en slägga så att säga! är detta något som är testat att åtgärda eller funkar det att varva 9k om man nu vill det med original 5s vev?
och en fråga till, någon som har någon kolla på hur många sw20 som rullar i detta land? de lär inte finnas så många med turbo i alla fall va?
har läst på lite och alla verkar ha olika tankar om skivan!
tror ej att sw20 remskivan har något gummi men de kan mycket väl vara så att vikten i den agerar som motvikt för svängningar i veven, men när ja nu ska vikta och balansera vevpartiet, och så är de ju lättare kolvar och stakar, så borde man ju få bort de mesta av detta fenomen? sen så verkar många tro att orginalskivan mest är till för komfort alltså att motorn skall gå mjukare, alltså typ samma som balansaxlarna skall göra. och att den ska gå mjukare spelar absolut ingen roll för mig för allt vibrerar och låter illa så de lilla den hjälper för det gör nog inte så mycket:P
och till sist så jag inte är helt ute och seglar så är de väl så att jag ska använda 3s remskivan och inte 5s då den är större i diameter?
finns någon firma i australien tror jag som tillverkar en remskiva som är testad till 1500hk men den kostar där efter också, så ett billigare alternativ är att föredra för en hobbyåkare som jag!!
har även funderat på veven, jämförde den med 3s veven. 3s veven är så kallat yxad på motvikerna för att underlätta varv. det är inte 5s veven den är mer som en slägga så att säga! är detta något som är testat att åtgärda eller funkar det att varva 9k om man nu vill det med original 5s vev?
och en fråga till, någon som har någon kolla på hur många sw20 som rullar i detta land? de lär inte finnas så många med turbo i alla fall va?