Lossa bromsskiva på Celica -00

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ClaesBr
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 21 nov 2012, 17:41:54
Bilmodell: Avensis-07, Celica-00
Årsmodell: 0

Lossa bromsskiva på Celica -00

Inlägg av ClaesBr »

Jag behöver byta både skivor och ok fram på min Celica. Är det någon som vet vad jag behöver för verktyg för att få loss bromsskivan. Det sitter någon centrummutter av något slag, men det verkar behövas ett specialverktyg för att lossa den.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Lossa bromsskiva på Celica -00

Inlägg av Dale »

Är det orginalskivor finns det två gängade hål att skruva ett par bultar (M6 eller M8) i och använda dessa som avdragare.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lossa bromsskiva på Celica -00

Inlägg av cheetah1 »

Om det är som på dom flesta andra toyotor så sitter inte skivan fast i annat än hjulbultarna, så väck med hjulet och av med oket (brukar på dom flesta gå att vika åt sidan så du slipper lufta), och sen bara dra rakt ut. Är det som dale säger att den sitter fast så brukar det finnas gängade hål att dra i ett par skruv i för att pressa av den.

Centrummutterna håller lagret på plats i navet och har inte med bromsskivan att göra.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1626
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Lossa bromsskiva på Celica -00

Inlägg av Neblade »

Bild
hittade en bild som jag mspaint-ade lite på

Var tvungen att söka lite för att se vad du menar, men det ser ut som det brukar göra på de framhjulsdrivna Celicorna.

Lossa bromsok och bygel (var försiktig med bromsslangen om du inte tänkt byta den). Borsta rent ordentligt kring navet. Knacka (hårt) med en gummiklubba på anläggningsytan växelvis vid kl 9-kl 3, kl 12-kl18, alternativt använd två skruvar i skruvhålen för att pressa loss skivan.

Bör inte vara några konstigheter.

Och centrummuttern är för drivaxeln, den behöver du inte röra. ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
ClaesBr
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 21 nov 2012, 17:41:54
Bilmodell: Avensis-07, Celica-00
Årsmodell: 0

Re: Lossa bromsskiva på Celica -00

Inlägg av ClaesBr »

Tack för tipsen! Jag hade visst missförstått verkstadshandboken lite. Jag är i valet och kvalet hur jag ska göra. Jag har fått offert på en Toyotaverkastad för at byta allt för 7800:- (renoverade ok).

Ett alternativ är att köpa bättre begagnade delar från skroten och montera själv, men frågan är om man är dumsnål.
jag sparar arbetskostnaden på 2500 :- och ca 2000:- på delarna, men just bromsdelar verkar lite osäkert. Oken har ju legat några år på hyllan och har kanske rostat. Någon som har erfarenhet av det?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Lossa bromsskiva på Celica -00

Inlägg av Dale »

Oftast får man ju det man betalar för och vill man spara pengar så kanske man gillar att skruva. ;-)
Menar att begagnade delar är lite som ett lotteri och man kan behöva skruva igen om en stund. Renoverade bromsok och antagligen nya skivor och belägg är ju bästa alternativet men kostar ju så klart efter det. Att byta själv kan ju innebära lite äventyrligt med luftning av bromsarna med ABS med men det är ju ett bra tillfälle att lära sig sin bil med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lossa bromsskiva på Celica -00

Inlägg av cheetah1 »

Ah, du skulle byta ok också, det missade jag. Har du aldrig gjort det förut och inte känner nån som kan vara med och kolla att det blir rätt rekommenderar jag nog att du lämnar in den på verkstad. Klart dyrare, men blir det nåt tok är det inte roligt att vara du när bilen blir bromslös helt plötsligt. Inte för att det är särskilt troligt, men är man inte 100 på vad man gör när det gäller bromsar är det säkrast att låta nån som är det göra det istället.
ClaesBr
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 21 nov 2012, 17:41:54
Bilmodell: Avensis-07, Celica-00
Årsmodell: 0

Re: Lossa bromsskiva på Celica -00

Inlägg av ClaesBr »

Jo det blir nog att lämna in bilen. Jag fick en offert till där de skulle ha 1200 + moms för jobbet och då är det inte värt att skruva själv. Den har gått 19000 mil nu och jag har tänkt ha kvar den ett antal år till. Förhoppningsvis, så håller oken och skivorna tills det är dags för skrotning om de har hållit hitintills.
Vis av erfarenhet, så är det ju alltid någon liten sak som skiter sig när man meka med rostiga prylar.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lossa bromsskiva på Celica -00

Inlägg av cheetah1 »

Bromsar brukar dock vara förvånansvärt lättjobbat på Toyota, men jag tycker ändå att iom att det är viktigaste grejen på bilen så bör man ha nån form av erfarenhet man fått på säkert sätt innan man ger sig i kast med det.

Kuriosa: Bytta beläggen bak på mammas Avensis 04 med 12k mil på mätaren, aldrig blivit bytta. Tog 20 minuter för båda sidorna + 30 minuter för att leta verktyg i den ständigt ostädade källaren. ;)
Skriv svar