Byta eller ladda batteri i en Corolla 2006

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Winter
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 22 feb 2014, 12:48:07
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2006
PostOrt: 18140

Byta eller ladda batteri i en Corolla 2006

Inlägg av Winter »

Hej!
Jag har en Corolla 2006 som har tappat så mycket laddning i batteriet att den knappt startar. Jag har en Ctek-laddare och tänkte ge den en chans.
Nu undrar jag vad det sitter för batteri (original) i bilen. det står typ ingenting på det. På laddaren kan man välja läge för vanligt och AGM-batteri. Vilket gäller?
Jag vill koppla loss batteriet och ta in det för laddning, men det sitter en plastlist längs med fronten ovanför motorutrymmet som täcker skruven som håller batteriet på plats. Hur får man loss det? Verkar vara något specialverktyg.

Eventuellt får jag byta batteri om det inte fungerar. Finns det några rekommenderade batterier där ute eller fungerar Toyotas originalbatterier bra?

Mvh
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byta eller ladda batteri i en Corolla 2006

Inlägg av cheetah1 »

Hej!
Garanterat inte AGM som startbatteri, särskilt inte år 2006.
Vad det gäller utbytesbatterier funkar alla märkesbatterier bra, typ Tudor/Exide, Varta osv. Toyotas batterier är bra också. Det finns typ standardstorlekar på dom, så kika hur stort som får plats i lådan och sätt dit så stort det går.

Livslängd på batterier kan man räkna mellan kanske 5-10 år och i bästa fall upp till 10-15000 mil. CTeks avsulfatering kan funka tillfälligt, men inte länge, dock kan det vara ett bra sätt att öka livslängden tills man har råd att köpa nytt eller tills det är bättre väder att göra bytet osv.

Angående plastlisten vet jag inte hur det ser ut på just din bil, kan du ta en bild och lägga in?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byta eller ladda batteri i en Corolla 2006

Inlägg av Dale »

Batterierna som Toyota har är bra. Satt orginalbatteriet i min Celica ifrån 1995 och det blev urladdat hösten 2004 så jag fick kabla igång bilen. Fick kabla igång bilen igen när den stått ett par veckor så jag bytte batteri. Det nya batteriet betedde sig likadant. Kollade upp och konstaterade att något i bilen drar ur batteriet. Det finns massor av småförbrukare som tillsammans kanske vill ha 0,1-0,2 A så räknar man baklänges på batterikapaciteten så räcker inte batteriet många veckor. 0,2 Ah = 4,8 Ah på ett dygn = 33,6 Ah i veckan = 67,2 Ah på två veckor och då är ett 60 Ah batteri tomt. Hade jag kollat strömförbrukningen innan jag bytte batteri hade jag troligtvis haft kvar orginalbatteriet. Det handlar om skötsel och drar man ur batteriet kan det vara svårt att få upp kapaciteten igen. Detta oavsett märke på vanliga traditionella bilbatterier sen är det ju klart att lågprisbatterier inte har samma fina egenskaper som ett dyrare. Ctek har program på vissa av sina laddare som kan få igång ett gammalt batteri. Själv har jag laddare (Ctek och/eller DEFA) till samtliga mina fordon och står dom mer än en vecka så åker laddaren på.

Testa att ladda batteriet och efter laddningen montera batteriet i bilen. Efter några timmar (för att låta batteriet stabilisera sig efter laddningen) mät både spänning och ampere för att se hur mycket som drar ur batteriet.

Plast? Batteriet brukar jag lossa med skruven/bulten i fronten för att sen bara haka loss staget i bakkant.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta eller ladda batteri i en Corolla 2006

Inlägg av Glenn »

Jag kör ju fortfarande mitt originalbatteri stämplat 1996 i min ST205, den där indikatorn som ska vara grön har inte varit grön på flera år, men funkar gör det :)

Gissar att det är yuasa som tillverkat det åt toyota.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
JanneGlans
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 10:39:58
Bilmodell: Toyota Avensis Kombi T25 2.0
Årsmodell: 2003

Re: Byta eller ladda batteri i en Corolla 2006

Inlägg av JanneGlans »

Jag bytte batteri i farsans corolla(05) i oktober, original var Yuasa och det var inga konstigheter att byta. Vad menar du för plastlist?

Det enda var att vi bytte mot ett batteri som hade en liten förhöjning mitt på för indikatorn(den gröna lampan) så vi fick sätta en skarvförhöjningsgrej på den långa pinnskruven som man låser fast batteriet med.
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Byta eller ladda batteri i en Corolla 2006

Inlägg av JPH »

Kör du med ett vanligt blysyrabatteri, dvs "startbatteri" så välj inte läget för AGM. Sedan hänger det precis som skrivits ovan på i vilket skick batteriet är som du vill få liv i igen. Många smarta laddare, typ CTEK, har rekond-funktion och jag har för mig att jag läst att man kan rekonda ett normalfriskt batteri en till två gånger per år. Vad det ger för resultat vet jag inte, men jag tror att det viktigaste är att försöka undvika att dra ur batteriet fullständigt för ofta eftersom du sannolikt då lär förkorta livslängden på det.
Skriv svar