Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Showiit »

Haha va bra;) förstått de lite som att dom ville utveckla ett styrsystem som hade allt och lite till men ändå va så lätt så vilken idiot som helst skulle förstå sej på de;) och de verkar dom ju lyckats me då:)!! Om och när jag byter tänkte jag också köra Maxxecu:)
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av mIkAeL »

Ska du köra med orginaltrigger eller ska du byta?
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Jag kommer sätta en trigger på veven.
Kommer skära ut en 60 -2 skiva som jag sen bultar på veven.
Sen kommer jag även köra med kamsignal via fördelaren
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av mIkAeL »

Varför ska du byta trigger?? du kan ju även köra med toyota orginaltrigger från 3sgte/ge gen4. mrtwo och håkan kommer köra de, jag kör med orginaltriggern och de funkar kalas. :)
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av GT4-Force »

mIkAeL skrev:Varför ska du byta trigger?? du kan ju även köra med toyota orginaltrigger från 3sgte/ge gen4. mrtwo och håkan kommer köra de, jag kör med orginaltriggern och de funkar kalas. :)
jag kör org trigger med på AEM v1 box.
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Du menar triggern som sitter i fördelaren?
Jag kommer köra både med vevtrigger och kamtrigger
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Pipedreams »

Jag tror Mikael syftade på originaltrigger från gen4 som har 36-2 på vevaxeldrevet till kamremmen. Men man åker på oljepump och tråg också.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Aha okej,
Näe jag krabbar inte med de. Utan har skurit till en triggerskiva som ja bultar på.
Sen en volvo givare, och sen köra jag med kamgivaren. Så jag får till så fin gång som möjligt.
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av mIkAeL »

Ja förstår dock kände ja att de va gött att köra med original grejer för att inte få något strul. inge kul att få grus eller sånt på trigger grejerna :D
Men problem med gång tror ja inte du får även om du kör med original innanför fördelar locket. Det har iaf inte jag. läste någonstans att de handlar om ca 1-2grader som kamremen kan sträcka sig och gör ju att du får lite fel på soppa och tändning men gött och slippa få trigger problem.
Både AEM link, vipec och power fc för den delen har iaf inga som helst problem med triggern original utan trigger fel.
Dock vet ja ett flertal med civinco som har problem.
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Ligger nog mycket i det.
Men på rekommendation av min kompis som ska sköta mappning så önskade han trigger både på vev och kam för att få de optimalt.
Eftersom jag hade en enkel och bra lösning på det, Så fanns de inget att tveka på direkt.

I övrigt har de skett lite framsteg i garaget. Återkommer med uppdatering.
Skriv svar