Toyota Celica GT4-91 Banbil

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av Toyspeed »

Okej, tyckte den såg så jävla tjock ut på bilderna =)
1mm är ju iofs ganska tjock plåt, Men de ska bli kul att följa hur då får till det.

Har du någon skiss hur du vill att de ska se ut när du är klar?
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av kribbe »

till en början tänkte jag inte ha det så jätte avancerat. tänkte att det ska bli än någerlunda stilren bil.

här är en bild som jag slängde ihop lite snabbt i photoshop för ett tag sen, som är ett ungefär hur det ska se ut.
texten på fronten ska vara utskuret med nät bakom är det tänkt för att få kalluft direkt till insuget.

Bild
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av Toyspeed »

Okej! ska följas =)

Ska du ha nånting bakom nätet för att leda luften?
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av kribbe »

hade tänkt att dra ditt ett rör som sen går in på "originalplatsen" bakom batteriet ( batteriet tänker jag flytta)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av Glenn »

Toyspeed skrev:Okej, tyckte den såg så jävla tjock ut på bilderna =)
1mm är ju iofs ganska tjock plåt, Men de ska bli kul att följa hur då får till det.
Ja normalt är väl 0.6-0.8 vill jag minnas, jag brukar alltid reparera med 0.8.

Lär ju bli hållbart iaf :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av kribbe »

Glenn skrev:
Toyspeed skrev:Okej, tyckte den såg så jävla tjock ut på bilderna =)
1mm är ju iofs ganska tjock plåt, Men de ska bli kul att följa hur då får till det.
Ja normalt är väl 0.6-0.8 vill jag minnas, jag brukar alltid reparera med 0.8.

Lär ju bli hållbart iaf :D
ja det tar ju lite längre stund innan det rostar igenom :P

lite lättare att svetsa i 1mm med :thumbup:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av Glenn »

Lättare att svetsa, men jobbigare att bocka iofs :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av kribbe »

tänkte kolla lite åsikter på hur nederdelen på fronten ska se ut.
jag har photoshopat ihop en bild hur det kan se ut. jag funderar lite på om nederdelen på luftintaget ska var lite böjt uppåt som på bild 1 eller bara rakt som bild 2. jag själv tycker ju att det ger lite mer liv om det byggs som på bild 1

ha nu i tanke att detta bara är rått ritade bilder. vissa former ser bättre ut i verkligheten :)

Bild

Bild
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av MagnusS »

Du har ngt på gång där, Helt klart. Men den ser lite "tung" ut, Skulle kanske se "lättare" ut om du kunde bryta av den stora ytan ungefär där det står TRW med ngt luftintag till bromskylning eller liknande?
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av kribbe »

MagnusS skrev:Du har ngt på gång där, Helt klart. Men den ser lite "tung" ut, Skulle kanske se "lättare" ut om du kunde bryta av den stora ytan ungefär där det står TRW med ngt luftintag till bromskylning eller liknande?
ja det är ungfär vad jag tänker med. det blir en stor yta. tanken med TRW är att det ska vara utskuret med nät bakom och sen ett rör som tar kalluft upp till insuget.

du menar nåt i denna stilen eller?
Bild

där är ju innerskärmarna med så där kommer ju ingen precis kylning till bromsar ändå, men det går ju såklart att byggas om.
Skriv svar