Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nu lade jag tid på detta IGEN..

Jag köpte en höglyftande domkraft så"jag kunde lyfta bilen poch få under höga pallbockar så jag kunde ligga under bilen och försöka skruva.

Det går *INTE* att lossa staget utan att ta ner tanken, vad fan då ? jag blir så less.

Nu har jag låtit specialbeställa en urdragare, alltså jag har ritat en urdragare och låter någon tillverka den med hjälp av en svarv, tyvärr är jag inte säker på att helvetet lossnar ändå.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Hornlund »

Drygt som attan, men har du kollat med någon verkstad i närheten? Vad priset skulle vara för att svälja stoltheten & lämna bort det. Ibland är de inte så dyrt att lämna till dem med rätta knycken & kanske viktigaste av allt, de rätta prylarna.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Jag har funderat på det, men då måste bilen bärgas dit då jag misshandlat bussningen så den inte går att få ihop typ.

Dessutom vill nog inte en verkstad säga nåt pris utan att titta på den typ :/

Men hade man lyft och induktionsvärmare så är det nog egentligen inte såå svårt att fixa..

..och som löäk på laxen har ett bromsrör gått av(!!) på min 9-5 sedan, så även om jag har fyra bilar så
är bara två helt körbara idag, nämligen 9-5 kombin som sambon normalt kör, och ST205'an.

MEN.. ST205'an har bara breda sommardäck, och det har varit minusgrader flera nätter nu, inte så roligt, och 9-5 kombin
pajade en IDIOT till tysk bilbärgare när vi fick motorstopp på den på autobahn i somras, så fronten är helt knäckt
och ett luftrör är sprucket och en massa annat trasigt, skulle helst slippa köra den med.

ST205'an vägrade svara på larmfjärren också förra veckan, lyckligtvis när bilen stod hemma och jag kunde hämta reservlarmbrickan.. se:

http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p ... st205+larm

..Det var alltså mindre än ett år sen jag skaffade den extra larmbrickan.

Men men, igår googlade jag fram en sida om larmet i fråga, där det stod att om bara ena fjärren slutar fungera plötsöligt så har den
kommit ur sync, då ska man hålla in båda knapparna i 4(?) sekunder, och sen trycka några gånger på "larma av" medans man är nära
bilen, så ska den synca in sej igen, så det gjorde jag i morse och nu funkar båda brickorna igen :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nu har jag fått en bild från killen som tillverkar avdragaren :)

Tyvärr hinner jag nog inte få den innan jag åker till holland, så jag kan inte testa när den dyker ner i lådan :/

Ser väldigt fin ut iaf :)
avdrag-1-2.JPG
avdrag-1-2.JPG (79.83 KiB) Visad 2574 gånger
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Hornlund »

Tjusigt, om den nu bara fungerar som det är tänkt borde ditt problem med bussningen vara ur världen!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Ja, jag HOPPAS verkligen att den fungerar som jag tänkt och att jag äntligen kan byta bussningen, och sen hoppas jag att bilen går igenom en besiktning så jag faktiskt kan använda den också.

har iofs kört rätt många mil med den, men det var ett tag sen nu :P

Nog för att saabarna är bekväma men jag kör hellre celica till jobbet :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Har kommit hem från holland nu, och även fått avdragaren, svarvad i nåt verktygsstål tror jag, och väger 1145g :)

Ska se om jag kommer ut och kan testa om den passar idag, ska försöka använda den framåt veckan.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

YESS!! FINALLY!

Efter att ha handlat M12 8.8 (normalt är den bara 4.6!) gängad axel och två M12 skarvmuttrar så gav jag mej på bussningen, och se på fan, med rikiga grejer så lossnade den nästan direkt!

Gängade axeln tog lite stryk men det skiter jag i :)
arm-qs.jpg
arm-qs.jpg (155.37 KiB) Visad 2499 gånger
ute-qs.jpg
ute-qs.jpg (149.91 KiB) Visad 2499 gånger
..Nu ska jag bara ha dit den nya, tänkte försöka värma försiktigt på armen, och den nya bussningen är i frysen, hoppas det räcker.

(Givetvis har jag smärglat rent också)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

YES!

Det var rött bökigt men äntligen sitter den nya bussningen på plats, och jag lyckades pressa ihop fjäderbenet så jag fick dit den långa (nya) bulten och nya muttern, så nu är bakvagnen okej igen, ÄNTLIGEN.

Satan vad jag frös när jag låg ute på den våta infarten i duggregn och +6 grader och fixade detta :P

Tyvärr har handbromsen gett upp (igen) så jag kan inte besiktiga, och närmaste besiktningetid är ändå flera veckor framåt.. men men, det stora problemet är äntligen avklarat!

Nu ångrar jag att jag inte fixade handbromsen i somras, men jag var så sjukt omitiverad när bussningen jävlades.

Med lita tur kanske jag kan köra nybesiktigad ST202 om ett par veckor.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av MagnusS »

Härligt!
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Skriv svar