slirande koppling 96 corolla

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Magnushagbard
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 19 aug 2013, 22:39:42
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996
PostOrt: Genarp
Land (Country): Sverige

slirande koppling 96 corolla

Inlägg av Magnushagbard »

Helt plötsligt en dag när jag skulle köra till jobb märkte jag att bilen varvade mycket mer än den brukar och inte riktigt släpper lös alla hästar. När man ger full gas i tvåan tex så varvar den som satan och accet är värdelöst. Jag köpte min 1996 corolla för 13000, är det lönt att ens kolla på det eller ska jag köra den tills den går isönder? Manuell
tomme
Inlägg: 99
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 20:51:08
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Re: slirande koppling 96 corolla

Inlägg av tomme »

Jag riktigt ryser när jag läser dethär !
Här går ju gränsen för vad man kan göra på gatan !
En 8 år gammal bil och så strular kopplingen.
Det är alltid en fråga om vad det ska kosta och om man kan göra det själv.
Och man kan ge sig den på att börjar det ena strula så fortsätter det med något annat när man är klar !
Så har det varit för mig sen min riskokare fyllde 10 år , men jag hade turen att klara alla problem själv. :cry:
Avgastätning ,byte av ljusinsats, rattlås,stötdämpare fram,startmotor, läckage från framrutan, hål sparklådan framför bakhjulet, där rosten visade ett hål på en enkrona men som blev 1 kvadratdecimeter när när jag jagat ifatt plåt utan rost.
Eländes elände hela tiden, men löst till minimal kostnad. :mrgreen:
Magnushagbard
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 19 aug 2013, 22:39:42
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996
PostOrt: Genarp
Land (Country): Sverige

Re: slirande koppling 96 corolla

Inlägg av Magnushagbard »

tomme skrev:Jag riktigt ryser när jag läser dethär !
Här går ju gränsen för vad man kan göra på gatan !
En 8 år gammal bil och så strular kopplingen.
Det är alltid en fråga om vad det ska kosta och om man kan göra det själv.
Och man kan ge sig den på att börjar det ena strula så fortsätter det med något annat när man är klar !
Så har det varit för mig sen min riskokare fyllde 10 år , men jag hade turen att klara alla problem själv. :cry:
Avgastätning ,byte av ljusinsats, rattlås,stötdämpare fram,startmotor, läckage från framrutan, hål sparklådan framför bakhjulet, där rosten visade ett hål på en enkrona men som blev 1 kvadratdecimeter när när jag jagat ifatt plåt utan rost.
Eländes elände hela tiden, men löst till minimal kostnad. :mrgreen:
Nu är den ju 17 år gammal.. En polare som är bil mek sa att han nog kunde fixa, var kan man få tag på hela köret? Lamell osv
Micke2
Inlägg: 617
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: slirande koppling 96 corolla

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Tja, ingen koppling är odödlig.
Förr eller senare.....
25,000 - 30,000mil är normalt.

Tidigare om den drar mycket släp, enkom stadskörning eller klåpare som kör.
Tex, höga varv vid start/backning, eller "bromsar" med kopplingen vid nerväxling inför korsningar.
En ovana många har. Tror att man sparar bromsbelägg och pengar med motorbromsning, men det kräver att man får i lägre växel utan kopplingsslir. Då får man "möta upp" med gasen, men det gör få.
Bränslebesparigen är obefintlig, då moderna bilar drar 0, vid motorbromsning över ca 1500varv. Man spar alltså inget bränsle på att motorbromsa 3000varv.

Kopplingsbyte kostar MYCKET mer än bromsbelägg.

Har den börjat slira redan på tvåan, så går det inte länge till.....

Såvida det inte läcker olja på den, eller hydraulikproblem/ feljusterad wire, (vet ej om den är hydraulisk eller vire) så är den nog helt slut. Inget konstigt på en -96a.

Om bilen inte lider av andra krämpor, eller rost av besiktningskaraktär, så kan det vara värt att kosta på.

Koppling + nödvändiga tillbehör kostar ca 4000kr. Mekonomen, Meca, eller Toyota. Skiljer kanske nån hundalapp i pris.
Sen beror det på vad din polare vill ha för jobbet.

En händig person med bra verktyg, och en handlangare/medhjälpare kan byta koppling hemma, på en framhjulsdriven bil på en lördag med bra väder. Är den fyrhjulsdriven är det mer jobb och då krävs en billyft mm.

Micke.
Skriv svar