Motoren fuskar 1999 Avensis 2.0 3S-FE

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
psyfoon
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 12 aug 2013, 22:11:46
Bilmodell: Avensis 2.0 bensin
Årsmodell: 1999
PostOrt: 7540
Land (Country): Norge

Motoren fuskar 1999 Avensis 2.0 3S-FE

Inlägg av psyfoon »

Eier en 1999 Avensis 2.0 bensin (3S-FE) og manuellgir som er rullet ca.250.000km. Sliter med at motoren fusker/nykker ved lett gasspådrag, f.eks. jeg kjører i konstant fart i lett gir, slipper opp gassen gradvis for å minske hastigheten, når gassen så vidt ligger på så begynner den å fuske/nykke. Samme når jeg ligger på motorbrems i f.eks. 5.gir i slak nedoverbakke og må gi på litt gass for å øke hastighet oppstår dette. Gir jeg mer gass så forsvinner det, motoren går rent og fint ved mye gasspådrag og ved belastning og på alle andre vis.

Jeg har byttet tennplugger, luftfilter, kjørt 2 typer innsprøytningsrens (Omega og STP Complete system cleaner) og prøvd med både 95 og 98 octan uten at noe av dette har påvirket problemet. Jeg vil heller si at problemet ser ut til å bli værre for hver dag som går.

Jeg var innom et lokalt bilverksted her hvor jeg bor som tok en kjapp titt, de leste ut feilkoder men ingenting ble registrert. Mekanikeren TRODDE det hadde med bensintilførsel og ikke tenningen å gjøre.

Jeg blir veldig takknemlig for hjelp fra noen som kanskje har opplevd det samme eller har tips til hva det kan være :-) Så på forhånd tusen takk for all hjelp! :-)
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Motoren fuskar 1999 Avensis 2.0 3S-FE

Inlägg av YarisMek »

Hej, är alla kampanjer gjort på bilen (såg toyota vst det)? Bränsle pumpen går, så den hörs? inget jag känner till, men är bilen full rätt servad?
psyfoon
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 12 aug 2013, 22:11:46
Bilmodell: Avensis 2.0 bensin
Årsmodell: 1999
PostOrt: 7540
Land (Country): Norge

Re: Motoren fuskar 1999 Avensis 2.0 3S-FE

Inlägg av psyfoon »

Vet ikke om alle kampanjer er gjort på bilen men serviceboken er fulgt opp bra hele veien. Litt vanskelig å hørr om bensinpumpen går når problemet oppstår siden bilen da er i bevegelse. Men pumpen går og høres selvfølgelig på tomgang etc.. Ellers hadde vel ikke motoren startat i det hele :-)
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Motoren fuskar 1999 Avensis 2.0 3S-FE

Inlägg av YarisMek »

"Med låg fart/hög vxl och litet gas på drag är det bränsle avstängning som känns." är det jag har hört om likvärdig problem/motor.

Sen om det är extremt, så skulle jag se över diverse saker i motorrummet. Om något misstänksamt skulle hittas. Har själv ej haft mycket mek tid på 3S-FE, så vågar ej säga vad som skulle kunna va felet.

Inga torra slangar eller tändkablar? Rostiga rör någonstans? Eller något som ser gammalt/dåligt
Skriv svar