AC slutat fungera Yaris -00

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Skuggpoet
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 28 jul 2013, 11:49:32
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2000
PostOrt: Enskede

AC slutat fungera Yaris -00

Inlägg av Skuggpoet »

Hej!

Jag har problem med att det inte kommer någon kyla alls från min AC på den gamla Yarisen jag köpte som är modell från 2000. Förra ägaren sa att de hade bytt den själva.... vilket reser lite utropstecken så här dumt på efterhand nu. Jag undrar om det är en dålig AC eller bara något slarvjobb som ev. kan åtgärdas. Den funkade när jag köpte den men efter vintern har den lagt av och har ett litet konstigt läte när man trycker på AC knappen. Om det inte går att åtgärda för någorlunda billig peng tror jag inte det är värt det på så gammal bil... om man inte kan hitta en ok på skroten att byta ut.

1.0 motor som gått ca 25 000... fortfarande pigg och glad med ytlig rost.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: AC slutat fungera Yaris -00

Inlägg av Bempa »

Låter som du har ett läckage någonstans och köldmediet har läckt ut för dig.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: AC slutat fungera Yaris -00

Inlägg av xxargs »

innan man målar fan på väggen så bör man försöka felsöka lite först.

om bilen har stått väldigt länge så är det stor chans att köldmediet har läckt via kompressoraxeln om kompressorn har många mil på sig - sådant måste motioneras då och då - oftare ju fler mil kompressorn har använts om den skall hålla sig tät..

1. snurrar kompressorn ?

2. har den magnetkopping ?

3. snurrar utsidan/navet av remskiva på kopplingen när du har AC påslagen resp står still när AC är av (detta gäller om kompressorn har magnetkoppling)

surfade lite...

av bilderna att döma så verkar det vara en scrollkompressor och dessa är väldigt hållbara i jämförelse med många andra kompressortyper - så jag tror inte att det är denna som är problemet.

nästa steg att kontrollera är:

identifiera den tjocka och smala röret som går in i kupén genom torpedplåten.

starta AC och se att navet på kompressorn snurrar.

känn med fingrarna hur smala röret resp tjocka röret känns i temperatur invid torpedplåten - först vid lägsta fart på fläktventilationen

Det bör kännas att smala röret inte är mer än typ pinkjummet efter någon minuts körning, är den varm (> 40 grader) eller kall, under lufttemperatur så indikerar det köldmediebrist, blir inte det tjocka röret kallt utan bara sval eller lufttemperatur (dvs temperaturen på luften som sugs in i ventilationsinsuget vid vindrutans botten) så indikerar det kraftig köldmediebrist. susar det också bakom instrumentpanelen så indikerar det också att det saknas köldmedie.

Saknas det köldmedie så betyder det att du har en läcka - och första misstänkta stället är kondensor då den får ta emot en massa slask och snö med salt i som korroderar - stenskott mm. kort sagt den sitter väldigt utsatt och att det börja läcka efter 13 år är inget konstigt - många bilar av andra märken brukar dessa läcka redan från 5 år och stor procentuell del av vagnparken brukar ha bytt kondensorn eller kör med trasig AC innan bilen är 10 år gammal.

du kan försöka med stark ficklampa och tandläkarspegel försöka följa rören och se om du ser dammig oljefläck - där har du läckan - kolla även undersidan av kompressorn - vid remskiva om det verka läcka olja där.

kondensorn är mycket svårare att inspektera då du dels får plocka bort grill och annat samt om det finns läcka så brukar den inte synas på framsidan i körriktning utan på baksidan i riktning mot kylaren precis efter - men om du ser dammig oljefläck på denna eller dess anslutning då har du troligen hittat läckan.

därefter kan man prova att söka med såpvatten och se om det bubblar någonstans - och det måste göras medans du har tryck kvar i systemet - startar inte kompressorn fast du har den i AC-läget så är trycket under gränsen.

Kondensorn är erkänt svår att hitta läcka på fast denna läcker, man kan prova att dränka detta i läcksökarspray eller blomflaska full med lättlöddrande såpvatten och se om det efter ett tag sakta växer bubblor - dock gäller det att man kan inspektera båda sidorna och i princip måste du ta bort kylaren för detta...

Alternativt så åker du till en AC-specialist och låter dessa felsöka för typ 750:- (de har elektronisk sökare som känner av utläckande gasen även i väldigt små halter) och höra domen - förmodligen är det kondensorn som läcker och då är det nytt som gäller då att ta från skrot är mycket riskfull då dessa kan vara lika murkna där.

om du tänker använda bilen för säg jobbåka regelbundet så skulle jag kosta på AC:n om man tror att bilen håller något år till och mer utan stora reparationer - för mig är det i allafall viktig komfortgrej även om bilen i övrigt är billig.
Skriv svar