smörja bromsbackarna på aygo?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
roru
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 05 jun 2013, 19:37:24
Årsmodell: 0

smörja bromsbackarna på aygo?

Inlägg av roru »

lästa nånstans(kanske här) i nån tråd att det var bra att smörja bromsbackarna bak på toyota aygo nån gång per år,att det skulle va bra..(var en mekaniker som jobbade på nån toyotaverkstad som skrev det)..

nån som kan bekräfta det?

kan det va värt att göra det när man endå lämnar in den på service?
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: smörja bromsbackarna på aygo?

Inlägg av KACE80 »

Nja smörja vilka specifika detaljer menar du?

Att plocka bort trumman och göra rent och spraya på rikligt med bromsrengöring är en god idé och det räcker väl :)
Första gången jag gjorde detta på min Peugeot 107 var vid närmare 20 000 mil, så jag kan lova dig att detta inte är ett "måste" varje år :)

Lycka till!

Anton
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: smörja bromsbackarna på aygo?

Inlägg av fredrik mkIII »

Det är mycket sällan fel på just trumbromsar bak. Men att underhålla sina grejer är aldrig fel såklart.
De problemen jag varit med om på aygo är bara att det hasar från bromsarna bak pga rost uppbyggnad på trummorna. Inget som påverkar bromsarnas funktion.

Däremot bromsarna fram borde rengöras och smörjas vartannat år minst så att inte beläggen ska rosta fast.

Med vänlig hälsning, Fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Skriv svar