Ur-hoppande 5:a, RAV4

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SM3ULK
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 31 maj 2013, 08:41:52
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 1997
PostOrt: Bjuråker
Land (Country): Sverige

Ur-hoppande 5:a, RAV4

Inlägg av SM3ULK »

Införskaffade en 97 års RAV4 med 13000 mil på mätaren och i dunder-skick!
Men, man får inte vara lycklig länge, efter 3 veckors körning börjar 5:ans växel att "ploppa" ur när man släpper gasen för häftigt vilket resulterat i att jag inte använder den 5:e växeln längre, den hoppar som sagt bara ur! :cry:
Nu till min fråga, letade länge och väl efter lösningar på problemet och hamnade på sidor från USA där det skrivs spaltmetrar om detta problem! Har kommit fram till att det ska vara 5:ans växeldrev och nållager som ska bytas, inga billiga grejer, men är det någon som själv bytt dessa delar istället för att lämna in på verkstad och betala 10-12000:- för operationen!?
Och vet nån av andra ställen där det går att beställa delarna, Europa, USA eller liknande!?

Tacksam för alla förslag!!
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Ur-hoppande 5:a, RAV4

Inlägg av YarisMek »

Renovera en växellåda är ej ett jobb för en okunnig. Det är rätt mye jobb, bara börja med få ner lådan. Man måste ha stor sortiment av verktyg, räcker ej med rostig verktygslåda från lagården. Det är ju inte omöjligt, men som sakt man måste veta vad man gör så att det inte blir värre.
Delarna vet jag inte vart man ska beställa, men har due kollad vad original sakerna kostar*?
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Ur-hoppande 5:a, RAV4

Inlägg av Pipedreams »

5an på en RAV är inte så farlig att fixa. Man kan göra det med lådan kvar i bilen. Man kommer åt allt innanför yttersta kåpan på växellådan i vänster hjulhus. Man behöver bara några avdragare, muttermaskin och värmepistol.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
SM3ULK
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 31 maj 2013, 08:41:52
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 1997
PostOrt: Bjuråker
Land (Country): Sverige

Re: Ur-hoppande 5:a, RAV4

Inlägg av SM3ULK »

Som sagt, det är som du säger Pipedreams, man byter 5:ans drev innanför plåtkåpan utan att ta ner lådan!
Funderingen är dock fortfarande om man hittar delarna utanför Sverige för en billigare peng, iofs är det inga "jätte-pengar" det handlar om, lämnar man bort det till verkstad barkar det ju i väg bortåt 8-10 tusen för delar och jobb och kan man "snåla" in nån spänn på att handla likadana delar för en billigare peng utomlands så tar man ju den chansen i flykten!
T.ex. så kollade jag på en hast.mätarvajer till min Triumph motorcykel, i Sverige, 410:- + frakt, ca. 500 spänn innan den är hemma, kollade i England, 100:- + frakt, ca. 200:- hemma i brevlådan....
Man kan spara slantar genom att leta utomlands, och handlar man från en firma brukar man klara sig från tullavgifter!
Skriv svar