Rengöra fälgar

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Rengöra fälgar

Inlägg av Fnys »

Försöker få rent 4 vita fälgar som jag köpt.
Jag tog det jag hade hemma och det var såpa, vatten och gnodde med en scotch. Det var bara att ge upp efter 2 timmar! Alldeles för mycket slit mot vad det gav i resultat. Det som absolut inte gick att få bort var bromsdamm och asfaltsfläckarna.

Någon som har något tips på bra fälgrengöringsmedel?
Bästa länken jag hittat är den här och det som verkar vara bäst är kallavfettning och Sonax xtreme fälgrengöring.

OBS: Fälgarna är vita, pulverlackerade. Någonting extra jag behöver tänka på så jag inte skadar lacken?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rengöra fälgar

Inlägg av Glenn »

just fälgrengföring brukar funka bäst.

På ett tidigare jobb hade vi en extremt bra fälgrengöring, den var illröd och andades man in ångorna av misstag krampade det typ i halsen, kändes ungefär som när man andas in lut-ångor. ..Tror det var megiuiar som gjorde den ? osäker.

Den var dock den bästa fälgrengöringen jag testat, bara spraya på och skölja av, även om vi brukade blaska med en diskborste med, ibland komd et kunder som försökt göra ren sina fälgar själv och det satt kvar bromsdamm, som försvann hur lätt som helst med vår rengöring.

Pulverlack brukar väl tåla rätt mycket, men är det verkligen det du har ? omlackade då eller ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rengöra fälgar

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:
Pulverlack brukar väl tåla rätt mycket, men är det verkligen det du har ? omlackade då eller ?
Tack för tipsen!

Dom är lackade från fabrik och trodde dom använde pulverlack... men det kanske man inte gör?
Såhär ser dom ut:
Bild
Braid Winrace A
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Rengöra fälgar

Inlägg av shuu »

Mot tjärprickarna ska du använda en kallavfettning och mot bromsdamm och annan skit som brukar fastna på fälgar hade jag använt en seriös fälgrengöring. Mackmedel är oftast bortslösade pengar!
Om du är intresserad av lite mindre mängd medel att testa med så har jag på lager.

Har du någon bild på skiten kanske jag kan ge dig lite mer detaljerade råd, lycka till!
Skriv svar