Nybliven Avensisägare

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
ToKa
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 22 feb 2013, 22:38:48
Bilmodell: Avensis D4D
Årsmodell: 2008

Nybliven Avensisägare

Inlägg av ToKa »

Jaha, ny på forumet och tillika nybliven Toyotaägare, dessutom nybliven Dieseleldare...
Var och hämtade min nyinköpta Avensis D4D idag.. kanonbil!! :clap: ( ja den var inte ny så sett ... en 2008, men ny för mig)
Då jag är ny på både Toyota och dieselmotorer så skulle jag kunna tänka mig lite tips om det är någon därute som har något att delge en "rudis" ;)

Mvh.
Tony
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Nybliven Avensisägare

Inlägg av YarisMek »

Hej, grattis o välkommen
Smörj klossarna bak MINST 1 gång om året eller varje däck-skifte (från vinter till sommar osv.) Förlänger livet o glädjen.
Service är 15,000km eller 1år, vilket kommer först gäller.
Problem eller frågor gårre bra fråga här på forums eller lokala Toyotaverkstaden.
Finns accessoarer köpa på http://www.mintoyota.se / Toyotaverkstaden, ebay eller flera eftermarknads leverantörer. Om man vill lyxa till han lite.
Motorvärmare rekommenderar jag o ha på diesel, inte bara o ha, men använda.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Nybliven Avensisägare

Inlägg av PierreW »

Utnyttja motorns vrid så mycket det går så sparar du kopplingen, kör den inte som en bensinare med massa grundgas o grejer när du kör iväg eller håller på och parkerar.
Får lite ont i hjärtat varje gång jag hör nån "ill varva" en diesel på en parkering utanför stormarknaden som om de vore en gammal bubbla på 20hk.

Se till att gasa ur motorn emellanåt så allt blir ordentligt varmt och urblåst, de gör gott i grejerna :thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
ToKa
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 22 feb 2013, 22:38:48
Bilmodell: Avensis D4D
Årsmodell: 2008

Re: Nybliven Avensisägare

Inlägg av ToKa »

PierreW skrev:Utnyttja motorns vrid så mycket det går så sparar du kopplingen, kör den inte som en bensinare med massa grundgas o grejer när du kör iväg eller håller på och parkerar.
Får lite ont i hjärtat varje gång jag hör nån "ill varva" en diesel på en parkering utanför stormarknaden som om de vore en gammal bubbla på 20hk.

Se till att gasa ur motorn emellanåt så allt blir ordentligt varmt och urblåst, de gör gott i grejerna :thumbup:
Jo, inga problem att gasa ur den. Det gör jag gärna
Men vilket varvtal och hur länge behövs det?
Kollade förbrukningen när jag körde hem den igår och 0.51 landsväg får man vara nöjd med...(enl. Färddator)
Skriv svar