3t-c turbo

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
JohanS
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 18 okt 2011, 16:13:28
Bilmodell: Ke70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Finland
Ort: Åland

3t-c turbo

Inlägg av JohanS »

Hejsan alla ni där ute som har mer erfarenhet än mig!

Har en 3t-c liggandes som jag skulle vilja montera i min ke70

När man ändå har motorn ur tänkte jag att man kanske skulle fixa upp den ordentligt.
Är det någon som har tips på vad man skulle kunna skaffa för delar till den för att köra turbo?
Nu pratar vi inte budget skit men ändå inte det dyraste ni bara kan komma på

Berätta gärna om egna erfarenheter och setups som ni kört med!

Tack på förhand // Johan
JohanS
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 18 okt 2011, 16:13:28
Bilmodell: Ke70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Finland
Ort: Åland

Re: 3t-c turbo

Inlägg av JohanS »

Nå?
gothicteo
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
Bilmodell: Starlet KP62
Årsmodell: 1981
Ort: Göteborg

Re: 3t-c turbo

Inlägg av gothicteo »

Vad är det för aggregat du har planerat att köra med?
Täcker du insprutning eller förgasare?
Vad tänker du för laddtryck?
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: 3t-c turbo

Inlägg av KE20 »



8-)

Finns hur mycket som helst till 3-tc "over there", som du ser så finns duktigt med effket att hämta med överladdning. Sett att det finns ståltopplockspackning, kammar, kolvar, grenrör mm.
Tror dock att ifall du svarvar av orignial kolvarna ett par mm (kompsänkning) och kör det mesta std förutom stålpackning, och sedan överladdar har du en riktigt vass motor!
JohanS
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 18 okt 2011, 16:13:28
Bilmodell: Ke70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Finland
Ort: Åland

Re: 3t-c turbo

Inlägg av JohanS »

Alltså jag hade tänkt om man skulle köra förgasare, i alla fall till att börja med. Funderar på om man skulle ta och inhandla 3sgte kolvar eller liknande och borra upp till 86mm. Blir inte kolvarna svaga om man bara svarvar av? Vad kan man ladda om man "bara" sänker kompen då? Håller väl typ 0,6bar eller liknande original?
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: 3t-c turbo

Inlägg av KE20 »

I dagens läge kostar ju inte ett Megasquirt eller likanande mer än en trycktätad förgasare.
Tror nog grejjerna håller ihop bättre om du har insprutning.
Om jag inte förstått det helt fel så har en standard 3tc 8.5;1 i kompression, men säg att du sänker till 7.5 då ska det nog mycket laddtryck till innan det går sönder.
såklart hänger ju allt ihop med tändning och bränsle om det håller, även till viss del turbostorlek (inte bra med för liten turbo) och grenrörsutformning (hellre lite längre grenrör).
Vad är målet? Budget? Hur mycket effekt? Bara dragrace eller körbarhet oxå?
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: 3t-c turbo

Inlägg av Vesa »

En vassare kam och Weber 32/36 el.36/36 så vädrar den säkert runt 110-120 hk. Lättat svänghjul, lite port, och lite datt.
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
JohanS
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 18 okt 2011, 16:13:28
Bilmodell: Ke70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Finland
Ort: Åland

Re: 3t-c turbo

Inlägg av JohanS »

Vet en vän som säljer en hx35 är det för stort? Målet är att vara snabbare än alla "BMW pojkar".
Bilen ska rulla på gata
Så vad skulle ni tro om:

Megasquirt och annan tändning (vad isåfall?)
Custom insug (samt spridare och dyl) och grenrör
Ned svarvade kolvar
Samt nya lager och packningar överallt?

Nåt mer?
gothicteo
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
Bilmodell: Starlet KP62
Årsmodell: 1981
Ort: Göteborg

Re: 3t-c turbo

Inlägg av gothicteo »

JohanS skrev:Vet en vän som säljer en hx35 är det för stort? Målet är att vara snabbare än alla "BMW pojkar".
Bilen ska rulla på gata
Så vad skulle ni tro om:

Megasquirt och annan tändning (vad isåfall?)
Custom insug (samt spridare och dyl) och grenrör
Ned svarvade kolvar
Samt nya lager och packningar överallt?

Nåt mer?
Jag skulle nog säga att HX35 är i största laget.... Jag skulle gått på ett 15G eller 16T.... Dom finns det ju gott om åxå! 16T funkar bra upp till 1,2bar.... Sedan att bygga sprut tror jag är det absolut bästa du kan göra....
Men om du bara ska gasa från BMWpojkarna finns det ju ett koncept som funkat masssssssa gånger..... Billig volvomaskin med turbo som du kan klämma ut 250hk utan att du skiter på dig för under 5K
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 3t-c turbo

Inlägg av SHySwe »

Om vi nu ska vara såna: Det finns även andra alternativ än Volvo... ;)
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar