Elkontakter och olja i tändstift rören

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
toy carina
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 09 feb 2013, 17:58:24
Bilmodell: Carina
Årsmodell: 92
Land (Country): Sverige

Elkontakter och olja i tändstift rören

Inlägg av toy carina »

På en Toyota 1992 i exempelvis MAP sensorn sitter elkontakten hårt och det verkar inte finnas någon spärr och trycka in man vill inte riskera att dra sönder MAP sensorn som är av plast. Min fråga är det något knep att få av kontakten. Vet någon om det finns en expander hylsa till tändstifts rören så man kan ta och gänga lös rören och täta så tändstifts röret inte fylls med oljan, utan att ta lös ventilkåpan. http://www.usatoolsinc.com/browseproduc ... aller.HTML
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Elkontakter och olja i tändstift rören

Inlägg av Pugho »

Frågan är hur stor expandern måste vara..
http://www.jula.se/rorexpander-613031
____________________________
Mikael Cedergren
toy carina
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 09 feb 2013, 17:58:24
Bilmodell: Carina
Årsmodell: 92
Land (Country): Sverige

Re: Elkontakter och olja i tändstift rören

Inlägg av toy carina »

Pugho skrev:Frågan är hur stor expandern måste vara..
http://www.jula.se/rorexpander-613031
Tack för tipset skall kontrollera det kanske går, men jag har börjat fundera om man inte tar av ventilkåpan i alla fall så man kan rengöra gängorna från olja när man sätter gängtätning.
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Elkontakter och olja i tändstift rören

Inlägg av fredrik mkIII »

kontakten har en klack som man trycker ihop så kan man dra loss den.. om inte kontakten är trasig och limmad eller något skumt.
tätningen till tändstiftloppen sitter i centilkåpan byt ut dessa så borde problemet vara borta. jag är inte säker man jag tror att rören är i pressade i toppen.

mvh fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
toy carina
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 09 feb 2013, 17:58:24
Bilmodell: Carina
Årsmodell: 92
Land (Country): Sverige

Re: Elkontakter och olja i tändstift rören

Inlägg av toy carina »

fredrik mkIII skrev:kontakten har en klack som man trycker ihop så kan man dra loss den.. om inte kontakten är trasig och limmad eller något skumt.
tätningen till tändstiftloppen sitter i centilkåpan byt ut dessa så borde problemet vara borta. jag är inte säker man jag tror att rören är i pressade i toppen.

mvh fredrick
Det är delade meningar om rören är pressad eller gängad det vore enkelt om det är tätningen under skruven till ventilkåpan motorn är 3s-fe 1992 som jag kan förstå det så sitter tätningen under 30mm muttern, visa verkar sitta under själva ventilkåpan men då är fastsättningen till ventilkåpan på annat sätt. Kontakten är hel men det syns inga klackar har för mig kontakten var vit med två svarta inlägg som är jäms med resten av kontakten svår att pressa in men det är kanske låsningen. Första japsen man får lära sig på vägen. Bilen är Toyota Carina GLI 1992 17000 mil en ägare.
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Elkontakter och olja i tändstift rören

Inlägg av fredrik mkIII »

kollade på toyo diy snabbt och det ser ut som att rören är gängade. under muttern som håller ventilkåpan ska det sitta en tätning som går att byta. enkelt och bra ;)

mvh fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Elkontakter och olja i tändstift rören

Inlägg av Glenn »

jäkligt irriterande konstruktion det där oavsett.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar