Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
På dom hår motorn ska det gå 2 slang til insuget mellom luftburk och throttle (dansk deltager ) Dessutom IAT, Intake Air Temperature) till luftburk som du inte har. Kolla på www.toyodiy.com hur det ska se ut.
Neblade skrev:Är det inte så att man ska bygla något i diagnostikuttaget när man ställer tändningen på de där? Eller är det bara på de äldre 3S-GE-motorerna?
edit:
..open the diagnostics socket and bridge together T & E1, (TE1 and E1 for 185 and 205).
TARManiAC skrev:På dom hår motorn ska det gå 2 slang til insuget mellom luftburk och throttle (dansk deltager ) Dessutom IAT, Intake Air Temperature) till luftburk som du inte har. Kolla på http://www.toyodiy.com hur det ska se ut.
Den där bilden är på en hemmabyggd trigger för eftermarknadsinsprutning. Du ska bygla lika som när du läser felkoder när du ställer tändningen. Då låser tändningen sig så man lättare kan kolla den.
I övrigt tycker jag det låter som du har en otät ventil. Det kontrollerar man enklast med ett leakdown test där man kopplar på tryckluft i cylindern. Kolven ska stå i topp på det varvet den ska tända. Om luften läcker ur cylindern åt nåt håll så kan man höra vilket håll det går åt genom att lyssna/känna i avgas, insug och oljelocket.
Pipedreams skrev:Den där bilden är på en hemmabyggd trigger för eftermarknadsinsprutning. Du ska bygla lika som när du läser felkoder när du ställer tändningen. Då låser tändningen sig så man lättare kan kolla den.
I övrigt tycker jag det låter som du har en otät ventil. Det kontrollerar man enklast med ett leakdown test där man kopplar på tryckluft i cylindern. Kolven ska stå i topp på det varvet den ska tända. Om luften läcker ur cylindern åt nåt håll så kan man höra vilket håll det går åt genom att lyssna/känna i avgas, insug och oljelocket.
Ah!! tack för tipset. ska testa när jag är i verkstan =)
Har kollat allt möjligt med ventilerna, kompressionen, elektriska grejer, dock har lite problem med inställningen av tändning. Vad är gradantalet för den ?? är den beroende på oktanhalten i bränslet ??
Ska skiten tända på 0 eller 10 grader helt enkelt ??
Pugho skrev:Bygla E1-TE1 och ställ in tändningen på 10 grader med stroboskoplampan. Då blir det rätt.
Nu tänder han !!!! =) Däremot kom det ett annat problem =/ När jag startar honom så är han upp i 2500 på varm motor, konstant. Dock så när jag plockar bort slangen som går till mapp sensorn så lägger han sig på normal tomgån. kan det ha med att göra att en vacuumslang är inte inkopplad?? (hittar fan inte vart den ska -_- den går iaf från en blå grej som ligger strax under temgivarna på motorn =)