Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Pugho »

Känner du nån med en likadan bil som du kan låna ECU från? Om drivsteget till den spridaren är kass så lär det inte spela nån roll hur många spridare du byter mot. Dock har jag för mig att spridarna är kopplade parvis åtminstone på tidigare generationer. Inte säker på den generationen som du har.
____________________________
Mikael Cedergren
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Klim1991 »

Pugho skrev:Känner du nån med en likadan bil som du kan låna ECU från? Om drivsteget till den spridaren är kass så lär det inte spela nån roll hur många spridare du byter mot. Dock har jag för mig att spridarna är kopplade parvis åtminstone på tidigare generationer. Inte säker på den generationen som du har.

Nä tyv'rr inte. Vet inte ens om det är några celicor i den modellen här i trakten :/ finns ju n¨gra stycken som har typ 92 or och den generationen. det mesta av av trakten är dräkkt med volvo raggare ... :/ Ecu:n kan jag få tag på. å andra sidan vill jag spara det som absolut sista alternativ. kostar en del med.. var sitter enheten ?? och finns det nåt sätt att testa om den fungerar ?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Dale »

Klim1991 skrev:
Dale skrev:Ta en bild på spridaren och se om det finns nått nummer på den och eventuellt färg på kontakten så går det kolla upp om det är spridaren från turbomodellen eller inte.

Srpidaren är iaf precis likadan i utseendet som alla andra. nummren stämmer också... :( börjar faktiskt få slut på ideer...
Har du kollat som numrena på spridarna är samma som det ska sitta i kärran din (orginalnummret) eller har du bara kollat så dom har samma nummer allihopa i bilen? Isf vet man ju inte om dom är bytta från en turbo eller inte. Spridarna brukar vara färgmärkta med. en färg för 3S-GE motorn årsmodell XX och en annan färg för 3S-GTE årsmodell XX bara för att de ska vara lättare å se vilken storlek det är på spridarna. Dom släpper igenom olika mycket mätt i cc. Spridarna till 3S motorerna går från 200cc till 540cc (nästan tre gånger så mycket) vilket är ju rätt avgörande om bilen ska gå bra eller dåligt. Är det en spridare som knackar/låter illa kan den behövas bytas men är det turbons spridare så bör du byta alla fyra.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Klim1991 »

Dale skrev:
Klim1991 skrev:
Dale skrev:Ta en bild på spridaren och se om det finns nått nummer på den och eventuellt färg på kontakten så går det kolla upp om det är spridaren från turbomodellen eller inte.

Srpidaren är iaf precis likadan i utseendet som alla andra. nummren stämmer också... :( börjar faktiskt få slut på ideer...
Har du kollat som numrena på spridarna är samma som det ska sitta i kärran din (orginalnummret) eller har du bara kollat så dom har samma nummer allihopa i bilen? Isf vet man ju inte om dom är bytta från en turbo eller inte. Spridarna brukar vara färgmärkta med. en färg för 3S-GE motorn årsmodell XX och en annan färg för 3S-GTE årsmodell XX bara för att de ska vara lättare å se vilken storlek det är på spridarna. Dom släpper igenom olika mycket mätt i cc. Spridarna till 3S motorerna går från 200cc till 540cc (nästan tre gånger så mycket) vilket är ju rätt avgörande om bilen ska gå bra eller dåligt. Är det en spridare som knackar/låter illa kan den behövas bytas men är det turbons spridare så bör du byta alla fyra.

Nej jag kollade ara upp så numren tämmer mellan spridarna, vilket de gjorde. Men även om spriarna skulle va rån 3s-gte så skulle de inte gå rätt på alla fyra. och om spridarna skulle vara från en 3s-ge til V generationen så skulle han inte gå fett, utan snarare gå på antingen för lite ränsle eller skulle förstöra alla spridare, då dem matar in mindre ränsle på gen V...

Jag orjar dok funera på om det kan vara Ecun som är kass... men ska kolla igenom vacuum slangarna först, och ställer in tändningen igen :/ och tätar insuget som jag tog ned igå. märkte att han lir nu jävligt slö och har svårt tt komma upp över 3000 varv xD Hon har tur att jag tycker om henne ;)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Dale »

Hmm, Du har ju lyckats lokalisera att en spridare är dålig. Den bör ju bytas eller? Har inte fattat riktigt varför någon eventuellt satt i större spridare från en turbo. Är det nått annat som är bytt/gjort med?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Glenn »

nä, han har ju konstaterat att spridaren är okej, ju, felet stannade ju på trean när han skiftade spridare.

Jag tror på drivsteget precis som pugho säger.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Klim1991 »

Fick tips om lyftare, kollat upp det men lyftare verkar okej. Fungerar som dom ska. ska sen kolla om han får konstant signal till spridaren. Då blir det att fixa ny ECU :P Hoppas det hjälper iaf =) Still Positive =)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Dale »

Ah, trött så här tidigt på morgonen. ;-) Är iaf nyfiken om det sitter andra spridare på kärran.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Klim1991 »

Dale skrev:Ah, trött så här tidigt på morgonen. ;-) Är iaf nyfiken om det sitter andra spridare på kärran.

Nja det sitter nog rätt spridare =) dock så har jag upptäckt att det inte är något mekaniskt eller fel på br'nsle =) Det är fel med gnistan... Med tanke på att jag försökt ställa in tändningen i typ två timmar idag... Ett par tre var var det okej, sedan helt plötsligt började gnistan va helt galen. Vid hur många grader ska den slå ?? tio mistänker jag men är inte säker :/ kan det kanske vara vevaxelgivare(eller vad den nu hette) ? kanske tändspole ?? Gnistan kommer igenom kablarna så det är inte det som är kymmret.. dock att just att den slår till så konstigt... ibland innan kolven kommer upp i tio grader, ibland blir den precis på tio...
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Pugho »

Vad är det för färg på spridarna?
____________________________
Mikael Cedergren
Skriv svar