felkoden p0420 kommer oftast på pga att katalysatorn börjar försämras. inte alls nödvändigtvis så att avgaserna blir mätbart dåliga.
iblaföre katalysatorn sitter nd en bredbandslambdasond eller på de lite äldre en smalbands. vet ej var gränsen går.
de äldre är lättast att kontrollera. om man har tillgång till ett osciloskåp eller analog voltmätare så kan man läsa av dessa värden. möjligtvis en obd kontroller som kan visa grafer också.
sonden före katalysatorn berättar för styrenheten hur motorn förbränner luft/bränsleblandningen. sonden efter katalysatorn läser renade gaser. dvs den kommer med en fungerande katalysator inte visa något vettigt, förutom om man pressar plattan i bott eller motorbromsar hårt. då kommer antagligen signalen flyga i topp eller bott för att sedan återgå till en "mitt i mellan signal" 0,3V-0,7V.
med en "bränd" katalysator (inte för att den nu behöver visa kassa värden på besiktningen) så kommer smalbandslambda före och efter visa liknande mätvärden (pendla mellan ca 1V och 0V).
det brukar oftast vara "bra" signaler på tomgång, men om man ökar varvet så brukar kurvorna följa varandra.
lösningar kan vara. göra rent sensorer trot eller ej jag har varit med om det. luftläckage innan katalysatorn kan paja förbränningen i katalysatorn.
enligt toyota så ska även massmätare kontrolleras och tempgivare om jag inte minns fel. lambdasonder kan vara kassa också men det är ganska ovanligt vad jag förstått..
han som fick p0141 så var det nog bara slumpen som gav den. felet som denna koden visar beror på att värme elementet i sonden brunnit så att den inte värms upp och fungerar lika snabbt som de andra. jag är ganska säker på att det felet är ett av eller på fel. antingen fungerar det som det ska eller så fungerar det inte
jag har inte så mycket att göra nu.. väntar på spraylack som torkar..
hoppas någon fått någon hjälp;)
mvh fredrick