Toyota Yaris Verso 1,3 -00 Felkod: p0420-1

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Delareno
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 27 dec 2011, 20:24:51
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2000

Re: Toyota Yaris Verso 1,3 -00 Felkod: p0420-1

Inlägg av Delareno »

Micke2 skrev:Hej.

Tala om ifall felkoden kommer tillbaka.
Du kan ha rensat ur katten så den fungerar nu, med lite tur.

Micke
Fet ska jag göra!

Gjorde rent lambdasonderna med bromsrengöring för ca 2,5 veckor sedan men efter 1,5 v tändes lampan igen. Sen hällde jag i k-sprit och släkte lampan och besiktade
Delareno
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 27 dec 2011, 20:24:51
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2000

Re: Toyota Yaris Verso 1,3 -00 Felkod: p0420-1

Inlägg av Delareno »

Micke2 skrev:Hej.

Tala om ifall felkoden kommer tillbaka.
Du kan ha rensat ur katten så den fungerar nu, med lite tur.

Micke
Idag tändes den igen med samma felkod
Micke2
Inlägg: 609
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota Yaris Verso 1,3 -00 Felkod: p0420-1

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Tråkigt.
Intressant om det fungerat...

Tack för svar.
Micke
Delareno
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 27 dec 2011, 20:24:51
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2000

Re: Toyota Yaris Verso 1,3 -00 Felkod: p0420-1

Inlägg av Delareno »

Micke2 skrev:Hej.

Tråkigt.
Intressant om det fungerat...

Tack för svar.
Micke
Ja trist. Kommer uppdatera då jag hittat lösningen
Brink
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 20 jun 2012, 21:48:47
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2008

Re: Toyota Yaris Verso 1,3 -00 Felkod: p0420-1

Inlägg av Brink »

Det tenderar att finnas ett orsak/verkan-samband mellan katalysator och lambdasond (syresensor).

Jag fick P0420, jag bytte katalysator, trots försök till att blåsa rent den, lacknafta etc. Sök på Scotty Kilmer P0420 på Youtube, där kan man få tips. Inget fungerade - köpte ny katalysator och jag var fri från felkoder i 800 mil. Det skall dock tilläggas att jag släckte felkoden med den gamla katalysatorn och besiktigade den med perfekta avgasvärden.

För en vecka sedan fick jag P0141-2, den bakre diagnossondens uppvärmning var kass. Toyota sade att den troligtvis tagit stryk när bilen körts trots P0420. Nu är den bytt och funktion OK.

Jag betvivlar starkt att mirakelmetoder fungerar, även om jag så skulle hoppas att de gjorde det.

Antingen är katten kass, eller så är diagnossonden slö, och dålig. Prova mät den med gasbrännare och multimeter, samt rengör den från sot med bromsrengöring. Om det inte blir någon skillnad och sensorn är ok, då är nog katten slut. Att den visar P0420-1, -1 visar nog bara att det är under gränsvärde för bank 1, dvs. första katalysatorn, har du bara en katalysator, då är det nog den som är dålig. Jag tror att den visar det enbart för att den är programmerad till att göra det.

hoppas det löser sig :)
Micke2
Inlägg: 609
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota Yaris Verso 1,3 -00 Felkod: p0420-1

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Var köpte du katalysatorn?
Toyota, pirat eller från skrot?

Micke.
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Toyota Yaris Verso 1,3 -00 Felkod: p0420-1

Inlägg av fredrik mkIII »

felkoden p0420 kommer oftast på pga att katalysatorn börjar försämras. inte alls nödvändigtvis så att avgaserna blir mätbart dåliga.
iblaföre katalysatorn sitter nd en bredbandslambdasond eller på de lite äldre en smalbands. vet ej var gränsen går.
de äldre är lättast att kontrollera. om man har tillgång till ett osciloskåp eller analog voltmätare så kan man läsa av dessa värden. möjligtvis en obd kontroller som kan visa grafer också.

sonden före katalysatorn berättar för styrenheten hur motorn förbränner luft/bränsleblandningen. sonden efter katalysatorn läser renade gaser. dvs den kommer med en fungerande katalysator inte visa något vettigt, förutom om man pressar plattan i bott eller motorbromsar hårt. då kommer antagligen signalen flyga i topp eller bott för att sedan återgå till en "mitt i mellan signal" 0,3V-0,7V.

med en "bränd" katalysator (inte för att den nu behöver visa kassa värden på besiktningen) så kommer smalbandslambda före och efter visa liknande mätvärden (pendla mellan ca 1V och 0V).
det brukar oftast vara "bra" signaler på tomgång, men om man ökar varvet så brukar kurvorna följa varandra.

lösningar kan vara. göra rent sensorer trot eller ej jag har varit med om det. luftläckage innan katalysatorn kan paja förbränningen i katalysatorn.
enligt toyota så ska även massmätare kontrolleras och tempgivare om jag inte minns fel. lambdasonder kan vara kassa också men det är ganska ovanligt vad jag förstått..

han som fick p0141 så var det nog bara slumpen som gav den. felet som denna koden visar beror på att värme elementet i sonden brunnit så att den inte värms upp och fungerar lika snabbt som de andra. jag är ganska säker på att det felet är ett av eller på fel. antingen fungerar det som det ska eller så fungerar det inte :(

jag har inte så mycket att göra nu.. väntar på spraylack som torkar..
hoppas någon fått någon hjälp;)

mvh fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Brink
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 20 jun 2012, 21:48:47
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2008

Re: Toyota Yaris Verso 1,3 -00 Felkod: p0420-1

Inlägg av Brink »

Jag köpte min katalysator via bildelsbasen, Toyota Original, dock en lite nyare modell av modellnumret att döma. Katten hade gått 900 mil, från en donatorbil -11, min är 08:a.

Tur att P0141 inte gick att rädda genom rengöring, då hade jag blivit förbannad :D

Nu fungerar bilen hur bra som helst, det gjorde den innan också, och ingen skillnad i förbrukning kunde mätas, eller mjo, den gick bra mkt snålare :P

Nu har jag bara lite strul med Statoil - silvertvätt utan borste rensade bort lacken på min kofångare bak :( Väntar med spänning på ersättning...
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Toyota Yaris Verso 1,3 -00 Felkod: p0420-1

Inlägg av fredrik mkIII »

Vad ni än gör. Köp inga piratkatalysatorer till 1az/2az. Har varit med om ett par stycken som har varit ekonomiska och bytt katt på typ mekonomen och fått sig en pirat katalysator. Dessa har fått bita i det sura äpplet och fått skaffa sig en ny original ändå tillslut. Det är alltså 2.0 motorerna i avensis rav4 och previa.

Mvh fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Skriv svar