stum bromspedal, vad fastnar?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

stum bromspedal, vad fastnar?

Inlägg av shuu »

Jag måste bekänna att jag hoppade över att gå igenom bromsarna när jag servade :oops:
Fick bra värde på besiktningen så det är ingen fara så direkt men 3 gånger det senaste halvåret så blir pedalen helt stum när bilen har stått parkerad.
Det är lite läskigt när man ska bromsa första gången utan att något händer.. ;) Bara att stampa till pedalen så det släpper...

Vad är det som sätter sig eftersom bromsverkan försvinner på alla hjulen?
Är det en kolv så borde väl de andra hjulen bromsa ändå?

Har även märkt att kopplingen är rätt trög när bilen är kall och bromsenpedalen är väldigt okänslig om man jämför med andra bilar (kan det bero på mycket fukt i vätskan?)
Kopplingen blir mycket bättre när bilen är varm!
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: stum bromspedal, vad fastnar?

Inlägg av GT4-R »

Hmm låter som oljan kass. Det är samma olja till koppling som till bromsen om jag minns rätt.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: stum bromspedal, vad fastnar?

Inlägg av cheetah1 »

Fast stum bromspedal direkt efter motorstart brukar bero på att backventilen i bromsservot inte håller tätt, så att vacuumet läcker ut (eller snarare luft läcker in..)
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: stum bromspedal, vad fastnar?

Inlägg av shuu »

Det stämmer att det är samma olja vad jag vet.

Kan du guida mig med ett artikelnummer eller var i toyodiy den ventilen finns? Hittar inget där, letar kanske på fel ställe.. :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: stum bromspedal, vad fastnar?

Inlägg av cheetah1 »

Hm, kan inte se det heller. Risken är att man får byta hela servot, vilket dessvärre inte är billigt. Bättre att testa med ett oljebyte först då.. :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: stum bromspedal, vad fastnar?

Inlägg av Glenn »

Bromsvätska

Bromsvätska

Bromsvätska

Det är INTE olja man har i bromsarna, det är bromsvätska, samma sak i kopplingen.

FFS!
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar