Dålig kupevärme

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Midge
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 24 sep 2012, 09:15:31
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 1997

Re: Dålig kupevärme

Inlägg av Midge »

Jag kunde själv justera ett stag i änden på wiren från värmereglaget. När det staget är i "maxläge" så kommer det ända inte den värme som det har gjort tidigare. (golvutblåset sitter precis intill)
Varmluftens temp varierar ganska mycket beroende på hur reglaget för luftens riktning är inställt.(defroster, golv osv)
Är det värmepaketet som behöver bytas för att uppnå "full" kupevärme igen kanske.

//Johan
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Dålig kupevärme

Inlägg av Stigge »

Midge skrev:Jag kunde själv justera ett stag i änden på wiren från värmereglaget. När det staget är i "maxläge" så kommer det ända inte den värme som det har gjort tidigare. (golvutblåset sitter precis intill)
Varmluftens temp varierar ganska mycket beroende på hur reglaget för luftens riktning är inställt.(defroster, golv osv)
Är det värmepaketet som behöver bytas för att uppnå "full" kupevärme igen kanske.

//Johan
Har du kollat kylarlocket så att det inte släpper trycket?
Midge
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 24 sep 2012, 09:15:31
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 1997

Re: Dålig kupevärme

Inlägg av Midge »

Verkar sitta som det ska.

//Johan
Midge
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 24 sep 2012, 09:15:31
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 1997

Re: Dålig kupevärme

Inlägg av Midge »

Noterade en sak när jag var ute och åkte.....

Ställer jag luftfördelarreglaget på golv så kommer riktigt varm luft. Ändrar jag däremot till kupe/golv så kommer
det mycket svalare luft i kupe utblåsen, men fortfarande varm luft vid golvet. Provade även defroster/golv...mycket svalare
luft uppe vid vindrutan. På Toyota föreslog dom att byta termostaten...1500:- ?! Känns ändå inte som att det är felet..
Verkar onekligen som att det är ett spjäll som inte fungerar som det ska. Hmm fler ideer.

//Johan
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dålig kupevärme

Inlägg av Dale »

Finns något som heter Bi-Level och då blåser det ut en blandning av uppvärmd luft och friskluft upp på rutan och ut genom utblåsen i instrumentbrädan samtidigt som det går ut endast uppvärmd luft till golvet. Har inget med termostaten att göra. Vet en del importbilar har/kan Bi-Level finessen ger mer kall än uppvärmd luft.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Midge
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 24 sep 2012, 09:15:31
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 1997

Re: Dålig kupevärme

Inlägg av Midge »

ok...

Vad kan jag göra för att justera flödet?

//Johan
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dålig kupevärme

Inlägg av Dale »

Midge skrev:ok...

Vad kan jag göra för att justera flödet?

//Johan
Det undrar jag med. Har en Italien importerad Celica som inte blåser full värme uppåt men tack vare kupén är liten blir det varmt och skönt i bilen iaf. Har även en Carina som det blir varmt uppåt men å andra sidan går det inte stänga av värmen helt vilket gör att det blir varmt och skönt året runt ist vilket kan bli lite jobbigt heta dagar på sommaren. Har försökt justera prylarna (vajrar och vakumslangar) på kärrorna men inte lyckats få till det. Så jag har inbillat mig själv att de ska nog vara så. Olika temperaturer upp och ner.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Midge
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 24 sep 2012, 09:15:31
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 1997

Re: Dålig kupevärme

Inlägg av Midge »

Ok, problemet uppstod i höstas och det började med att värmereglaget gick väldigt trögt...

Åker väl på att skruva ner hela instrumentpanelen.

Tittade på http://www.toyodiy.com/ och det såg inte lätt ut.

//Johan
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dålig kupevärme

Inlägg av Dale »

Googlar man runt så verkar det finnas nått ombyggnadskit till vissa modeller/marknader men va de e å gör vet jag inte.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Midge
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 24 sep 2012, 09:15:31
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 1997

Re: Dålig kupevärme

Inlägg av Midge »

Någon som har en uppfattning om hur mycket jobb det är för att komma åt värmepaketet och dess delar/spjäll..osv

Haft bilen inne på Toyota nu igen och det är till 99% något i anslutning till värmepaket som gör att kalluft släpps igenom "tjuvdrar" trots att värmereglaget står på fullt. Kändes som en dyr affär att be Toyota göra jobbet.

//Johan
Skriv svar