Löda eller inte löda?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Löda eller inte löda?

Inlägg av Neblade »

Löda eller inte löda bilel, det är frågan...

Hört någon gång att man inte bör löda kablage på bilar pga av att fogen skulle spricka pga alla vibrationer. Och att man istället ska klämma kablarna med bra kabelskor.

Finns det verkligen någon sanning i detta påstående? :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Löda eller inte löda?

Inlägg av MagnusS »

Ingenting jag har hört eller märkt under mina år som mek. Har definitivt lagat fler fel vid presskopplingar än lödskarvar.

Jag föredrar att löda, iaf om det är ngt viktigt eller om det är ont om plats.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Löda eller inte löda?

Inlägg av Dale »

Spricker fogen är den inte korrekt utförd. Måste vara rent, rätt temperatur och rätt lödtenn. Sen på med krympslang. Har lagat många fulskarvar i mitt tidigare liv som bilelektriker/installatör.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Löda eller inte löda?

Inlägg av YarisMek »

Dale skrev:Spricker fogen är den inte korrekt utförd. Måste vara rent, rätt temperatur och rätt lödtenn. Sen på med krympslang. Har lagat många fulskarvar i mitt tidigare liv som bilelektriker/installatör.

True dat brother. Löda e de bästa, men tar lite längre o göra. Kabelskor/hillerstorpare finns det större risk för att fukt ta sig in o oxidera eller släppa.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Löda eller inte löda?

Inlägg av Neblade »

Trevligt, jag har misstänkt att det varit så. Och att det snarare handlar om att man försöker ta bort allt bly i elektroniken genom att slopa lödtennet där det är möjligt.
Precis, fukt vid tex kabeltjuvar brukar vara det största problemet. Speciellt vid extraljusinstallationer, vilket gör att kablarna till bilens vanliga helljus ger högre resistans.

Jag brukar löda, då ska jag nog fortsätta med det. ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Löda eller inte löda?

Inlägg av cheetah1 »

Sen om det är nånstans där man måste göra en synlig avgrening så är det fan så mycket snyggare med en lödskarv än en stor klump med kabelskor, eller för den delen en strömtjuv.
Skriv svar