startproblem på en 92 mr2

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
svein 43
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 27 okt 2012, 08:28:30
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 92

startproblem på en 92 mr2

Inlägg av svein 43 »

Hej jag undrar om det är nån som kan hjälpa mig att lösa ett problem på min frus mr2.
jag kjörde hem från jobbet i går och ca 100m innan jag var hemma bara dog motoren.
När jag provar att starta den går den endast på 2-3 för så att dö ut. det luktar bensin så jag mistänker att det är ett elproblem.
har bytt tändstift men problemet kvarstår.

Är tacksam för tips ;)
pompe
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 17 jul 2012, 00:59:02
Bilmodell: MR2 Turbo -91 JDM
Årsmodell: 1991
PostOrt: Åkersberga
Land (Country): Sverige

Re: startproblem på en 92 mr2

Inlägg av pompe »

Tänddelar, stift, rotor, fördelare, tändkablar ok? Kollat felkoder från ECU?
Kolla felkoder, vet du hur du gör det?

Du ska brygga E1 och TE1 i diagnosuttaget som sitter i motorrummet längst bak till höger, använd en kabelstump, stålrtåd el dyl.
Räkna sedan blinkningar på motorlampan med tändningen tillslagen (motorn avstängd)
Alla koder är tvåsiffriga, ett fort uppehåll är mellan den första och andra siffran i koden, ett långt uppehåll är det mellan olika koder eller samma kod igen.

dock har jag ingen lista på vad koderna står för, hittar det inte här någon annan kanske har det.
- MR2 Turbo -91 JDM
- Peugeot 206 GTi -99
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: startproblem på en 92 mr2

Inlägg av cheetah1 »

kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: startproblem på en 92 mr2

Inlägg av kribbe »

här är ett bra dokument för att felsöka mycket på ecu:n och bl.a tändsystem.
kolla bara upp så du har rätt ecu shema till din motor så att du mäter på rätt in och utgångar på ecu:n. finns att hitta rätt lätt på nätet. sök efter 3sge eller 3sgte pinout
Bilagor
felsök ecu.pdf
(150.81 KiB) Nerladdad 257 gånger
Krolleg
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 10 apr 2009, 15:02:25

Re: startproblem på en 92 mr2

Inlägg av Krolleg »

Kolla om all el dör som om du stänger av motorn, inte helt ovanligt att tändningsläget i nyckellåset blir utslitet. Då startar motorn men sen dör den när du släpper tillbaka nyckeln. Brukar även gå att släppa tillbaka nyckeln lite försiktigare så du hamnar mellan det läget där nyckeln normalt befinner sig och läget där startmotorn går.
Skriv svar