Celica GT4 Carlos Sainz

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Larco »

Michael W skrev:Bilen kommer inte vara mer än "halvfärdig" när jag får ut den. Planerna är väl byta ut alla bussningar och dyl i bakvagn, värre bromsar (porsche?), väghållning, större turbo, omslipade kammar (typ grp A)................osv

Ja ni fattar, så om jag ska infria hälften av dessa mods så lär jag ju hänga kvar här ett par bast :mrgreen:
ST205bromsarna är ju ordentliga annars, får du tag på naven också är de ju helt bolt-on ;)
GruppA kammarna är väl vanligtvis runt 280graders? bäst att byta till shimslösa tryckare ;)

Tycker att det är synd att ST165an inte fanns som en speciell homologeringsmodell som Carlosen... *lite avundsjuk*
Man vill ju ha allt så är det ju :?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Michael W »

Larco skrev:
Michael W skrev:Bilen kommer inte vara mer än "halvfärdig" när jag får ut den. Planerna är väl byta ut alla bussningar och dyl i bakvagn, värre bromsar (porsche?), väghållning, större turbo, omslipade kammar (typ grp A)................osv

Ja ni fattar, så om jag ska infria hälften av dessa mods så lär jag ju hänga kvar här ett par bast :mrgreen:
ST205bromsarna är ju ordentliga annars, får du tag på naven också är de ju helt bolt-on ;)
GruppA kammarna är väl vanligtvis runt 280graders? bäst att byta till shimslösa tryckare ;)

Tycker att det är synd att ST165an inte fanns som en speciell homologeringsmodell som Carlosen... *lite avundsjuk*
Man vill ju ha allt så är det ju :?
Har tänkt på 205 bromsar men sen sa min bror en smart sak igår, sätt framskivorna bak och köp 2 porsche skivor fram. Andreas, är inte bolt-on lite fjolligt egentligen? :mrgreen:

Varför göra det lätt när man kan göra det svårt, kolla mina fälgar bara :ugeek:
Boats n hoes
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av mIkAeL »

Finns ju en massa trevliga big brake kit annars. eller så plockar man ihop något eget med wilwood ok eller så. :P
Kammar finns ju att få custom från oss... eller så finns det en hel uppsjö med olika konfigurationer.
Lycka till roligt projekt som kommer följas med spänning :D
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Larco »

Michael W skrev:Har tänkt på 205 bromsar men sen sa min bror en smart sak igår, sätt framskivorna bak och köp 2 porsche skivor fram. Andreas, är inte bolt-on lite fjolligt egentligen? :mrgreen:

Varför göra det lätt när man kan göra det svårt, kolla mina fälgar bara :ugeek:
Hehe, I like your style! :D

Det låter dock ytterst krångligt, onödigt och dyrt i mina öron måste jag säga... Fick åka med i dales 205a på senaste grillträffen vi hade o den bromsade bra får jag säga :shock: pang sa de bara från 200 :shh: -100.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Dale »

Larco skrev:
Michael W skrev:Har tänkt på 205 bromsar men sen sa min bror en smart sak igår, sätt framskivorna bak och köp 2 porsche skivor fram. Andreas, är inte bolt-on lite fjolligt egentligen? :mrgreen:

Varför göra det lätt när man kan göra det svårt, kolla mina fälgar bara :ugeek:
Hehe, I like your style! :D

Det låter dock ytterst krångligt, onödigt och dyrt i mina öron måste jag säga... Fick åka med i dales 205a på senaste grillträffen vi hade o den bromsade bra får jag säga :shock: pang sa de bara från 200 :shh: -100.
315 mm ventilerat runt om. På sin tid var det inte många som hade så effektiva bromsar. Till och med flera Porsche modellerna hade längre bromssträckor.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Michael W »

mIkAeL skrev:Finns ju en massa trevliga big brake kit annars. eller så plockar man ihop något eget med wilwood ok eller så. :P
Kammar finns ju att få custom från oss... eller så finns det en hel uppsjö med olika konfigurationer.
Lycka till roligt projekt som kommer följas med spänning :D
Tackar Mikael, håller nog ett öga på din tråd med ;)

Jag kommer nog kontakta dig lite längre framöver också för att se vad ni har att erbjuda. Har bara haft trevliga erfarenheter av er!
Boats n hoes
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Michael W »

Larco skrev:
Michael W skrev:Har tänkt på 205 bromsar men sen sa min bror en smart sak igår, sätt framskivorna bak och köp 2 porsche skivor fram. Andreas, är inte bolt-on lite fjolligt egentligen? :mrgreen:

Varför göra det lätt när man kan göra det svårt, kolla mina fälgar bara :ugeek:
Hehe, I like your style! :D

Det låter dock ytterst krångligt, onödigt och dyrt i mina öron måste jag säga... Fick åka med i dales 205a på senaste grillträffen vi hade o den bromsade bra får jag säga :shock: pang sa de bara från 200 :shh: -100.
Porsche bromsar har jag hittat för 4k och ibland lite lägre, sen göra egen adapter för oket. Men säg att man kommer över 2 skivor och ok för 5k så för 6k lite drygt så sitter de på. Vet inte vad BB-kit ligger på i pris men jag tycker det inte låter såå dyrt.

Dale, 205 bromsarna är säkerligen ypperliga. Ingen tvekan om det.
Jag vill bara inte vara som de andra barnen ;)
Dock inte sagt att jag INTE kommer att åka med 205 bromsar. Men det lutar inte åt det just nu iaf.
Boats n hoes
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Dale »

Michael W skrev:Jag vill bara inte vara som de andra barnen ;)
:)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Michael W »

Liiten update här då. Har varit iväg med block och topp för bearbetning, hoppas att jag får tillbaka det nästa vecka. Annars dröjer det till v.24 :roll:
P.g.a. att han skulle bort v.23.

Har varit nere och lackerat min ventilkåpa och lite saker.
Bild

Bild

Bild

Givet med lite dekaler också 8-)
Bild

Ikväll ska jag nog kolla hur mycket vakuumslang jag måste beställa. Tänkte byta alla slangar typ 4,6 och 8mm slangar.
Blir nog ett par meter sammanlagt :lol:
Boats n hoes
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 Carlos Sainz

Inlägg av Michael W »

Idag kom mitt batteri på posten :D

Bild

Bild
Boats n hoes
Skriv svar