Rav4 2 lit bensin 2002

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
HJ61
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 03 okt 2012, 00:02:42
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2002
Land (Country): Sverige

Rav4 2 lit bensin 2002

Inlägg av HJ61 »

Intressant forum som jag tyvärr inte tidigare har upptäckt trots att jag äger en Tercel -85 och en LC HJ61 -89. Jag har en följdfråga, min f.g. gällde tomgångsvarv vid kallstart, ang min nyaskaffade Rav4 2002 2,0 lit bensin.
När motor är varm och går över c:a 2.000 varv så ökar tomgångsvarvet när jag trampar ned kopplingen med c:a 500 varv under ett par sekunder och återgår därefter till ursprungligt varvtal.
Jag har de senaste åren kört i huvudsak diesel bilar men även en del olika bensindrivna bilar c:a 4.000 mil/år men har aldrig tidigare upptäckt detta beteende och vill gärna veta om det är normalt för en Rav4?
När kopplingspedalen trampas ned hörs ett svagt ljud som säljarföretaget tror ev kan bero på ett dåligt urtrampningslager. De ska kolla detta och byta lagret om så är fallet (om lamellerna är någorlunda ok skall jag själv besluta om jag vill betala kostnaden för nya lameller, jobbet står säljaren för).
Ja, det blev en liten utläggning men jag tar gärna emot era erfarenheter betr förändring av tomgångsvarvet men även i övrigt. Det är trots allt nu, i nära anslutning till köpet, som jag kan ställa krav på det företaget som har sålt bilen.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Rav4 2 lit bensin 2002

Inlägg av PierreW »

Detta är en egenskap som finns på många motorer, både för att spara på drivlinan,
alltså slippa de där rycket som blir vid gasuppsläpp, och sen är det även för avgasreningens skull.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar